Wat zijn benchmarks voor het recruitmentproces?
Kentallen die inzicht geven en het wervingsproves kunnen verbeteren:
- Het duurt gemiddeld 27 werkdagen om een vacature te vervullen. Het is goed dat organisaties de tijd nemen om de beste kandidaat aan te nemen, maar toptalent is dan al lang elders aan de slag: de beste kandidaten zijn na 10 dagen niet meer beschikbaar, 60% van de kandidaten stapt uit een sollicitatieproces dat te lang duurt. Het recruitmentproces moet daarom ook niet te ingewikkeld en uitgebreid zijn. Optimaliseer het proces door het beperken tot 2 gespreksrondes, zodat de doorlooptijd korter wordt;
- De gemiddelde kosten voor het vervullen van een vacature bedragen € 4.000;
- 64% van de sollicitanten deelt negatieve sollicitatie-ervaringen. 27% ontmoedigt zelfs anderen om te solliciteren. De ervaring van de kandidaat is erg belangrijk. Deze kan niet genegeerd worden door organisaties. Behandel sollicitanten met respect en geef terugkoppeling na een sollicitatiegesprek. Via sociale media kunnen negatieve ervaringen snel verspreid worden. 15% van de kandidaten die het sollicitatieproces als prettig heeft ervaren doet extra zijn best. Door een goede kandidatenervaring te bieden krijg je dus extra gemotiveerde medewerkers;
- Zo'n tweederde van de kandidaten is ervan overtuigd dat zij door interacties met medewerkers meer inzicht krijgen in de organisatie. Via bijvoorbeeld social media kunnen sollicitanten makkelijk in contact komen met medewerkers en kunnen ze een authentiek beeld krijgen van hun potentiële werkgever. Als kandidaten al in aanraking zijn geweest met de organisatie is de kans 2 keer zo groot dat ze op een 'koude' e-mail reageren. Organisaties zouden hun medewerkers dan ook aan moeten moedigen actief te zijn op social media en er als ware ambassadeurs te opereren;
- 75% van de professionals is passief werkzoekend. Passieve kandidaten zijn niet actief op zoek naar een nieuwe baan, maar staan open voor een interessant aanbod. Door alleen een vacature te plaatsen bereik je deze passieve kandidaten over het algemeen niet. Dit betekent dat u zelf actief op zoek zult moeten gaan naar geschikte kandidaten en hen vervolgens moet verleiden om op uw aanbod in te gaan;
- Door te investeren in uw reputatie als werkgever ('employer brand') kan het verloop met ruim een kwart (28%) teruggebracht worden. 60% van de werkgevers is bezorgd over de kosten die gepaard gaan met functies die niet ingevuld zijn. Als functies niet ingevuld zijn kan dit omzet kosten, ervoor zorgen dat medewerkers overwerkt raken of teveel andere dingen moeten doen, waardoor ze niet productief zijn. Of ze maken meer fouten. Door een sterk employer brand op te bouwen loopt de tijd die het kost om openstaande vacatures te vervullen terug.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 224 vragen en antwoorden over Werving en selectie.