02
I/T

ICT projectmanagement bij de overheid

ICT projecten gedoemd te mislukken? Drie adviezen

- Faalfactoren en risico’s bij ICT projectmanagement. Voorbeelden 
- Kenmerken van ICT projecten bij de overheid.

- Aanpak en handvatten voor ICT-projecten. Praktijkervaringen

Waarom falen ICT projecten bij overheid en publieke organisaties zo vaak

Falende ICT projecten worden geteisterd door het interactiepatroon van 'elkaar de bal toespelen en in de luwte houden'.  Dit patroon is kenmerkend voor de relatie opdrachtgever - leverancier. De verantwoordelijkheid voor het resultaat blijft vaag.

Slechte sturing, de verantwoordelijkheid is zoek

Stagnatie van de voortgang, overschrijding van de geraamde kosten, kwetsbare en vaak onhanteerbare  werking..... het zijn narigheden die voortdurend opspelen. Telkens is er hetzelfde patroon in de relatie met het ICT bedrijf. De verantwoordelijkheid voor het project is onduidelijk. Er is te weinig intensieve afstemming tussen opdrachtgever en leverancier. Het ontwikkelproces is weinig transparant. Er is geen goede afstemming met gebruikers of doelgroep. Het wordt te ingewikkeld gemaakt.

De artikelen beschrijven het hoe en waarom van slagen en falen. Er is een bepaald patroon te onderkennen in de ervaringen en voorbeelden. Centraal staat de gebrekkige sturing van het ICT-project. Wie is er verantwoordelijk. Hoe is de sturing geregeld. Is de voortgang wel transparant  genoeg opgezet. De leverancier gaat vrijuit en wordt ook niet afgerekend op prestaties

Eigenlijk heel vreemd dat deze punten zoveel onduidelijkheid oproepen en dat het maar niet lukt dat goed te regelen. In diverse bijdragen wordt dan ook gesteld dat het in het belang van betrokken partijen is om de verantwoordelijkheid voor slagen of falen juist vaag te houden. Daar worden veel redenen voor aangevoerd. Een kleine bloemlezing.

Waarom de verantwoordelijkheid voor het ICT project vaag blijft

  • Zolang je als ICT-leverancier niet op je prestaties wordt afgerekend heb je alle vrijheid en kan niemand je wat maken.
  • Commercieel is de huidige situatie de beste oplossing want je kan blijven declareren.
  • De organisatie van de overheid met zware stafafdelingen en de neiging tot spreiding en opdelen van verantwoordelijkheid maakt dat nergens de verantwoordelijkheid wordt opgepakt. Zo kan iedereen zijn gang gaan en kan je je altijd verbergen achter: 'Het is de organisatie' of 'Het is de cultuur' of 'Het is zo complex' of 'Ik heb nog gewaarschuwd'. 
  • Ons kent ons, we gaan niet moeilijk doen. Laten we het vooral gezellig houden.
  • Als men ons het vuur aan de schenen legt dan roepen we gewoon ‘Het is een zeer complexe materie. Geen wonder dat er tegenvallers zijn. Nader onderzoek is gewenst’.
  • Een commissie, een coördinator, een stuurgroep of een BIT erbij is prima! Want hoe meer er verantwoordelijk zijn, hoe minder verantwoordelijk men is. "Ik kan het niet helpen want..." of "Ik heb nog zó gezegd.....".

Zolang deze ontsnappingen getolereerd worden zal ICT bij de overheid niet op orde komen.

Wat is de remedie

De oplossing in 3 punten

  1. De opdrachtgever zelf is verantwoordelijkheid voor het resultaat.
  2. De leverancier wordt afgerekend op zijn prestaties.
  3. Opdrachtgever en leverancier zetten het project zodanig op dat het transparant en stap voor stap tot het gewenste resultaat leidt. Bij voorkeur zodanig dat elke stap bruikbare waarde oplevert, te toetsen door de gebruikers.

Vanaf het begin, dus ook in de offerte, zullen deze 3 punten goed geregeld moeten worden. Punt 1 is de essentie. De sleutel en de hefboom tot verbetering is de opdrachtgever! Zolang de opdrachtgever de verantwoordelijkheid voor het project niet daadwerkelijk oppakt, zolang is het dweilen met de kraan open.

De verantwoordelijkheid voor het project ligt bij de lijnorganisatie te beginnen bij de top.

"Het is zo complex....."

Reken maar dat er veel verzet tegen deze aanpak komt. Gelukkig weten we al hoe dat gaat: "Deze materie is veel te complex voor zo’n aanpak".

Trending

gebeten=hond
Columns
Overheid

De weg geplaveid naar volgend ICT debacle bij de overheid?

Het patroon van elkaar de bal toespelen en in de luwte houden.
Willem Mastenbroek
17584
16
Drie redenen waarom ZP'ers de wind mee hebben in crisistijd
IT en Business

ICT- malaise overheid oplossen? Hou het simpel!

Ieder jaar gaat nog 5 miljard euro in rook op
Ton Verbeek
27406
18
crowbar
Cover stories · Interviews
Overheid

Open data: dé koevoet voor overheidsinnovatie

Interview met de president van de Algemene Rekenkamer: Saskia J. Stuiveling
Dirk-Jan de Bruijn InnovatiefOrganiseren.nl
19812
0
f029dfc4-3ff3-42a0-acee-07939e897686
Cover stories · Cases
ICT projectmanagement bij de overheid

ICT-projecten komen in de problemen omdat het ICT-projecten zijn

Het SPEER project: 10 jaar werk, €900 miljoen en mislukt.
Nico Viergever Projecten Managen
49504
38
De digitalisering van de dienstverlening van de overheid
Cover stories
ICT & Internet

Digitaal zaken doen met de overheid

Wat leren we van de fouten uit het verleden?
Dirk-Jan de Bruijn InnovatiefOrganiseren.nl
23134
0
Niets geleerd van falende ICT projecten? - Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie 2011-2014
Columns
Projectmanagement

Niets geleerd van falende ICT projecten?

Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie 2011-2014
Nico Viergever Projecten Managen
16571
5
begroeit
Columns
Projectmanagement

Grip op overheidsprojecten met veel externen

Voorkom het mislukken van projectmanagement!
Kees Groeneveld MBA RI QC
25421
8

Tips & Tricks

chaos
Cover stories
Management modellen

Het is zo complex... Ammehoela

Het verhult vaak gekluns, zinloos geregel, foute systeem-dwang en manipulatie.
Willem Mastenbroek
21628
3
simple
Columns
ICT & Internet

ICT projectmanagement overheid. Keep it short & simple.

Maar wél met begrip van de complexiteit!
Dirk-Jan de Bruijn InnovatiefOrganiseren.nl
14466
1
EXCUUSTRUUS
Columns
IT en Business

De ICT stuurgroep als excuustruus

Een andere kijk op falende ICT-projecten
Peter Vlaanderen
13996
1
Acht gouden regels bij IT-investeringen - De acht Raines Regels
Actueel
ICT & Internet

Acht gouden regels bij IT-investeringen

De acht Raines Regels
Actueel MNGMNTST
16140
0
ICT en automatisering bij de overheid - Falen is in ieders belang, projecten komen nooit af
Actueel
ICT & Internet

ICT en automatisering bij de overheid

Falen is in ieders belang, projecten komen nooit af
Actueel MNGMNTST
18211
5

Auteurs die meeschrijven aan ICT projectmanagement bij de overheid

Zie alle