Managementsite netwerk

De Laatste Meter

Het einde in logistiek

Het is zo vanzelfsprekend: logistiek. Thuis, wanneer een meubelzaak een wandmeubel aflevert en opbouwt. In de supermarkt, waar juist die diepvriesmaaltijd die zo goed smaakt in het schap ligt. Of wanneer de auto een beurt krijgt. Maar iedereen ervaart ook uitverkochte producten, kwaliteitsproblemen, overtollige voorraden en eindeloos wachten op de verwarmingsmonteur. De weblog DeLaatsteMeter.nl gaat je daarbij helpen.


Screenshot 2024 12 22 at 14.19.39

In 2023 voldeed Nederland voor wegverkeer bijna aan de Europese grenswaarden voor fijnstof

De concentraties stikstofdioxiden en fijnstof waren in 2023 veel lager dan in 2022
Walther Ploos van Amstel De Laatste Meter
21
0
0
Alle artikelen

Recente reacties

Reactie op

Netcongestie: waar blijft de Chief Energy Officer?

Goed artikel.
Alleen: de energie is niet duur vanwege marktprijzen. Maar vanwege de accijnzen en belastingen die de overheid bewust oplegt om iedereen van de energie af te krijgen. Gas kost nu ca. €0,40 / m3. Maar je betaalt er ca. €1,30 voor. Stroom is gemiddeld ca. €0,10 / kWh. Maar je betaalt meer dan het dubbele.
De CEO is gewoon Minister Hermans. Van de VVD. Je kunt er met je pet niet bij, dat zij die volkomen onzinnige klimaat doelen als wilde verdedigt en doordramt. Ze lijkt nog dommer dan Jetten, de klimaatdrammer.
De oplossing van onze industrie moet van o.a. Hermans komen. Door direct de torenhoge belastingen op energie in NL naar beneden te brengen. En die idiote doelen voor 2030 en 2050 door te strepen. Want als China en de VS die doelen niet serieus nemen, plegen wij Harakiri door die doelen wel serieus te nemen.
Ir. Jan G.M. van der Zanden
Lid sinds 2019
Reactie op

Er is niks mis met de proef met een klushub in Amsterdam

De bestelauto's worden primair geweerd vanwege CO2, en enigszins vanwege fijnstof en roet. Volgens de officiële publicaties. Lees ze maar na.

Maar deze auto's maken maar een zeer kleine deel uit van de mobiliteit.
E-cars rijden voorlopig voor bijna 100% op grijze stroom; ook als de particulier of ondernemer zijn aflaat gekocht heeft. Immers, opladen doe je meestal in de avond, en dan is er hoofdzakelijk stroom van kolen/gas-centrales. Dus voor CO2 helpt het nauwelijks.

De grootste en gevaarlijkste vervuiling komt niet van de motor maar van de banden en remmen. E-cars zijn zwaarder en stoten dus meer uit afgezien van wat regeneratief remmen bij hogere snelheden.

De maatregelen om bestelauto's (diesel + benzine) uit de 19 steden te weren verdient op basis van de feiten en logische gronden de predicaten: auto's pesten, symboolpolitiek en ideologische drammerij.

Als een klushub echt nuttig is, ontstaat die vanzelf wel door particulier initiatief.
Ir. Jan G.M. van der Zanden
Lid sinds 2019
Reactie op

Vrachtfietsen en LEVV's: zijn ze echt kansrijk in stadslogistiek?

Ik denk dat het zinnig zou zijn als leveranciers van Light Electric Vehicles gezamenlijk afspraken zouden maken over mobiel onderhoud. Zodat niet elke producent of importeur het wiel opnieuw moet uitvinden.

Ook zou een vereniging van producenten/importeurs een keurmerk kunnen afgeven over de kwaliteit van een op de markt komend product, waarbij veiligheid en repareerbaarheid een element kan zijn.

Tenslotte zou een vereniging ook vragen kunnen stellen een Gemeentes over lokale regels voor verkeer en parkeren of lossen.
Stef
Lid sinds 2024
Reactie op

Proef met maximaal 30 minuten laden en lossen in de Amsterdamse Pijp

Er zijn niet teveel ondernemers. Er zijn te weinig zakelijk te gebruiken laad- en losplaatsen.

Je kan beter de toerist en de niet-bewoner alleen toegang tot de stad geven. Dan nemen zij geen parkeerruimte meer in. Die ruimte reserveer je voor laad- en losplaats of blauwe zones.

Biedt voor hen betaalbare (met bezoekers kortingskaart) taxi mogelijkheden aan.
Stef
Lid sinds 2024
Reactie op

Amsterdammers zijn niet allemaal tegen autoluw

De teneur van het artikel is volkomen anti-democratisch.
Immers gepleit wordt om via geleidelijke invoering (salami-tactiek) de weerstand te beheersen en de doelen (van het bestuur) te realiseren.

Kennelijk kan niet aan de orde zijn, dat als de meerderheid van de bewoners iets gewoon niet wil, dat het dan ook gewoon niet gaat gebeuren.

M.i. is dit, wederom, een prachtige illustratie van het dictatoriale anti-democratische karakter van de groene partijen. En het erge is dat veel mensen dit kennelijk niet door hebben, omdat het fantastisch geframed wordt. Ook dit artikel.
Ir. Jan G.M. van der Zanden
Lid sinds 2019
Reactie op

Na 6 maanden: de echte ‘wake up call’ van de verkiezingsuitslag

"Als ik de Amsterdammers mopperend observeer" dan vergeet je hoe statistiek werkt. Want wat je observeert zijn minderheden binnen Amsterdam of zijn bezoekers van buiten. Je ziet storende uitzonderingen en veralgemeniseert dat naar 'de Amsterdammer'. Je ziet storend gedrag, deels ook typisch voor een grote stad, en je wil daar alarmistisch over schreeuwen?

En je tekstverwerker heeft "Het bubbeldenken is verkankerd in" geproduceerd. Verkankerd als frequenter gebruikt woord dan verankerd?
ReindeR Rustema
Lid sinds 2014
Reactie op

De fatbike is zo gek nog niet

Goed gedrag kan je niet afdwingen door zwaaien met wijsvingers en dergelijke. De Fietsersbond-voorzitter is ook van die school. Foei ouders, dat je je kinderen laat rijden op die opgevoerde dingen... Dat levert alleen maar weerzin op. En hoe terecht en goed bedoeld ook, het schaalt niet op. De industrie is de schuldige. De enige die daar wat tegen kan doen is de EU. Maar die is door de industrie belobbyd om de snelheid van de ondersteuning op een e-bike op 25km/u te zetten in plaats van dichterbij een normale fiets-snelheid zodat er geen grote snelheidsverschillen zouden zijn.
ReindeR Rustema
Lid sinds 2014
Reactie op

Parkeergarages bezorgen gemeente Amsterdam kopzorgen

Een nuttige manier om de publieke parkeergarages en (buurt)fietsenstallingen te financieren is een kleine belasting op parkeerplaatsen in commerciële en privéparkeergarages in Amsterdam. Niet als melkkoe, moet dan precies de kosten dekken.

Want het is onlogisch in een autoluwe stad dat bewoners wel riool/vuilnisbelasting en dergelijke betalen voor hun vervuiling maar dat je onbelast de problematische auto op eigen erf mag parkeren. Hopelijk besluiten dan ook meer huiseigenaren om hun garage te gebruiken als woonruimte. Kan mooi een student in wonen.
ReindeR Rustema
Lid sinds 2014
Reactie op

Triodos Bank: de smartphone mag mensen toch niet uitsluiten?

Prima artikel van Walther Ploos van Amstel en de opgestuurde reacties van de Triodos certificaathouders. In de financiële instellingen gelden kennelijk een andere regels dan de Ned. (grond)wet. Uitsluiting is niet toegestaan!
A.Purwanto
Reactie op

AH: is die zelfscankassa nu echt wel zo slim?

Ze zijn uiterst onbeschoft, die dames en heren welke de klant moeten controleren. En dom ook. Een tas vol producten die overduidelijk niet eens in AH verkocht worden, en enkele artikelen van AH erbij leidde bij mij tot ongeveer in het gangpad staande gehouden worden door een beveiliger, die het allemaal heel vreemd vond. Ik: ik ga eerst naar DvdB, en daarna naar ÀH, wilt U de bon van DVDB zien? Nou, dat was wel heel ingewikkeld voor de beveiliger allemaal. Hij moest heel lang nadenken hoe dit precies zat, dan. Maar ik heb altijd alle bonnen van alles wat ik koop bij me. Hij kon me dus niets maken, gewoon alles bij verschillende supers gekocht. Waarom houdt je me in godsnaam aan, man. Omdat je zelf niets kunt begrijpen?
Waar gaat dit heen. Je wilt eigenlijk niet eens meer boodschappen doen op deze manier, zo grof en dom allemaal.
yuk