Er is niks mis met de proef met een klushub in Amsterdam

Op social media ging het helemaal los over de Amsterdamse proef met een klushub. In de Piet Heingarage start een proef met een overstappunt. Ondernemers kunnen hier hun voertuig parkeren en overstappen op een elektrisch voertuig. GeenStijl schrijft over de hub: "Deze door paarse bureaubroeken verzonnen luchtfietserij is bijna net zo achterlijk als het gelul van die Witte Magica van GroenLinks die voorstelde om de laatste kilometers maar gewoon met de kar te gaan".

Leren van de reacties

VVD Tweede Kamerlid Veltman zegt op Twitter: "Als je denkt dat een loodgieter eerst naar een hub rijdt, al zijn gereedschap en materiaal overlaadt om vervolgens met een deelauto naar een klant te rijden leef je echt in een droomwereld. Het gevolg hiervan is dat geen enkele bewoner van Amsterdam centrum straks nog een monteur, elektricien, schilder of loodgieter kan krijgen. Enige oplossing is uitstel voor hen".

De reacties zijn vermakelijk en leerzaam. Natuurlijk ga je als je veel spullen nodig hebt voor een klus in de binnenstad niet via een klushub. Dat is niet handig en onbetaalbaar. De stad gaat niet op slot.

Aantrekkelijke binnensteden

De Amsterdamse binnenstad is (net als veel andere binnensteden) autoluw geworden. Niet om autootje of ondernemertje te pesten, maar om die binnenstad juist aantrekkelijk te maken om er te werken, te wonen, te ontspannen en te ondernemen. Elke dag rijden ongeveer 12.000 bestelbusjes via de Ring A10 de stad in. Hiervan is 15% afkomstig van servicelogistieke bedrijven. 

Het stadslogistieke verkeer blijft groeien. Gemeenten denken daarom samen met ondernemers na over het verminderen van de druk op de openbare ruimte. De inzet van kleinere, elektrische voertuigen is een van de oplossingen. Niet voor iedereen; maar voor zo'n 10% van de stadslogistieke voertuigen; e wijnhandel, de servicemonteur, de thuisbezorgers en schoonmakers.

Inzet van LEVV's

Grote bedrijven als Heineken, van Dorp CISO, PostNL, Medipoint, Coolblue en Amazon werken in Amsterdam al langer met lichte, elektrische voertuigen (LEVV's). Van Dorp City Solutions (CISO) opent een nieuwe locatie in Amsterdam, gericht op uitstootvrij beheer van installaties in stedelijke gebouwen. Door slimme logistiek en duurzame vervoersmiddelen, zoals fietsen en elektrische voertuigen, helpt Van Dorp de CO2-uitstoot in de binnenstad te verminderen. Vanuit de nieuwe locatie, midden in de milieuzone van Amsterdam, kan Van Dorp klanten snel en op een duurzame manier bedienen. De ene ondernemer ziet problemen, waar de andere ondernemer kansen ziet.

Essentieel voor de betrouwbare en betaalbare inzet van LEVV's is de beschikbaarheid van kleine microhubs in de stad. Hubs bieden voordelen: parkeerkosten, laden, onderhoud en service van de voertuigen zijn allemaal in de prijs van de hub inbegrepen. Klanten zijn makkelijker te bereiken doordat kleinere voertuigen zich makkelijker door de drukke binnenstad bewegen en eenvoudiger te parkeren zijn.

De grote bedrijven kunnen dat allemaal zelf prima regelen. Maar, kleine en middelgrote bedrijven kunnen dat niet. De Amsterdamse proef maakt dat wel mogelijk. De proef biedt juist die bedrijven kansen om slim hun klanten en in de binnenstad te bedienen. Eerdere pilots in Rotterdam, Utrecht en Amsterdam kwamen niet uit de startblokken. Die ervaringen neemt de proef mee. Dat is leerzaam.

Leren van de proef met de hub

De EU ondersteunt de Amsterdamse proef die onderdeel is van het MoLo Hubs project in vijf Europese steden. Het is een van de Europese projecten die wil kijken hoe gemeenten en bedrijven succesvol hubs kunnen inzetten. In de proef kijkt de gemeente Amsterdam naar een app om gebruik te maken van de klushub, wat de kosten en tarieven zijn, hoe gebruikers de hub ervaren en wat het hun oplevert, wat we er in de binnenstad van merken en welke segmenten zich lenen voor de hub.

Ook moet de proef een antwoord geven op de vraag of dit wel een publieke taak is. Of dat het een verdienmodel is voor private partijen als Qpark of de RAI. Er is eigenlijk niks mis met een proef met een klushub in Amsterdam. Behalve misschien die onhandige naam.

En voor de dieselondernemers. Denk nog eens goed na over wat jouw volgende voertuig wordt. Over enkele jaren (vanaf 2028) mag je de zero-emissie zone niet meer in (tenzij je echt niet kan). De gemeente Amsterdam biedt ondernemers de hulp die ze nodig hebben.

Walther Ploos van Amstel.

 

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Ir. Jan G.M. van der Zanden
Lid sinds 2019
De bestelauto's worden primair geweerd vanwege CO2, en enigszins vanwege fijnstof en roet. Volgens de officiële publicaties. Lees ze maar na.

Maar deze auto's maken maar een zeer kleine deel uit van de mobiliteit.
E-cars rijden voorlopig voor bijna 100% op grijze stroom; ook als de particulier of ondernemer zijn aflaat gekocht heeft. Immers, opladen doe je meestal in de avond, en dan is er hoofdzakelijk stroom van kolen/gas-centrales. Dus voor CO2 helpt het nauwelijks.

De grootste en gevaarlijkste vervuiling komt niet van de motor maar van de banden en remmen. E-cars zijn zwaarder en stoten dus meer uit afgezien van wat regeneratief remmen bij hogere snelheden.

De maatregelen om bestelauto's (diesel + benzine) uit de 19 steden te weren verdient op basis van de feiten en logische gronden de predicaten: auto's pesten, symboolpolitiek en ideologische drammerij.

Als een klushub echt nuttig is, ontstaat die vanzelf wel door particulier initiatief.