Is de Amsterdamse binnenstad nog wel bereikbaar voor servicemonteurs?

De gemeenteraad van Amsterdam heeft vragen gesteld over de bereikbaarheid van de binnenstad voor servicemonteurs, waarop het college antwoord heeft gegeven.

Servicemonteurs zouden steeds vaker opdrachten weigeren in de binnenstad vanwege verkeershinder, gebrek aan laad- en losplekken en hoge parkeerkosten. MKB Metropool Amsterdam meldt dat het werk in de binnenstad financieel onhoudbaar is geworden. De fractie van JA21 maakt zich zorgen over de gevolgen voor de bereikbaarheid, de beschikbaarheid van essentiële diensten en de leefbaarheid.

Problemen zijn bekend

Het college is bekend met het signaal van MKB Metropool dat het lastiger wordt voor servicemonteurs om in drukke gebieden zoals de binnenstad te werken. Er is een grotere vraag naar service- en installatielogistiek dan aanbod, mede door de krapte op de arbeidsmarkt. Sommige ondernemers passen hun werkwijze aan en specialiseren zich juist op het werken in de binnenstad.

De problemen zijn volgens het college niet alleen het gevolg van het autoluwe beleid, maar van een optelsom van factoren, zoals de groei van de stad, de onderhoudsopgave, en de bouwopgave. Er zijn veel werkzaamheden in de openbare ruimte door onderhoud en de energietransitie. De hoeveelheid werkzaamheden zal de komende jaren toenemen. Het college heeft overigens geen signalen dat noodzakelijke werkzaamheden in de binnenstad niet meer uitgevoerd kunnen worden.

Maatregelen

Het college is in gesprek met het bedrijfsleven via de Commissie Bevoorrading Amsterdam en werkt samen met logistieke partijen in het platform Logistiek020. Er is een ambtswoninggesprek geweest met het georganiseerde bedrijfsleven. Er wordt gewerkt aan maatregelen zoals de pilot Park & Switch (klushub) voor servicelogistiek, overstappakketten met subsidie voor schone voertuigen, trajecten voor duurzame bevoorrading van het Wallengebied, goede laad- en losvoorzieningen, en het beperken van niet noodzakelijk autogebruik door parkeertarieven.

Voor aannemers, loodgieters en andere onderhoudsbedrijven is er de ‘ondernemersjaarkaart’, waarmee overal geparkeerd kan worden binnen het tariefgebied waarvoor de kaart is aangeschaft. Er is ook een goedkopere ‘ondernemersjaarkaart beperkt’ voor parkeren van maandag tot en met vrijdag van 9:00 uur tot 19:00 uur. Ondernemers die werkzaamheden bij calamiteiten uitvoeren kunnen een algemene RVV-ontheffing aanvragen.

Amsterdam maakt ruimte

Snelle doorstroming is niet het primaire doel, maar bereikbaarheid is belangrijk. Verkeersveiligheid heeft de hoogste prioriteit en de maximumsnelheid in grote delen van de stad is verlaagd. Het college heeft geen signalen dat servicemonteurs geen spoedklussen meer kunnen uitvoeren in de binnenstad als gevolg van de toegenomen reistijd.

Het college ziet geen aanleiding om het parkeerregime voor aannemers en servicemonteurs aan te passen, omdat de ondernemersjaarkaart voldoende reductie van de parkeerkosten biedt. Het reserveren van laad- en losplekken werkt naar verwachting niet. Het college werkt aan een afwegingkader Doelgroepen Autoverkeer om beter zicht te krijgen op de behoeften en belangen van verschillende doelgroepen.

Bron: gemeente Amsterdam

Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel

Neem een Pro-abonnement 

Upgrade nu voor €200 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>