Loodgieters zijn het spuugzat. Werken in de Amsterdamse binnenstad is een nachtmerrie. Je kunt geen parkeerplekken vinden, er zijn continu wegwerkzaamheden, je moet straks met een elektrische bus de stad in en je moet ook nog eens torenhoge parkeerkosten betalen. Dat zeggen ze in de Telegraaf.
Autotoegankelijkheid als privilege is geen vanzelfsprekendheid meer in steden. Binnensteden en woonwijken worden autoluw. Wen er maar aan. Autoluw is het nieuwe normaal voor bewoners, ondernemers en bezoekers. Biedt die autoluwe ambitie ook kansen voor ondernemers?
Bijna twee derde van de Amsterdammers is voor minder autoroutes door de stad en meer via de A10, zegt Parool na onderzoek. Daarnaast steunt 65 procent het beleid van het invoeren van 30 kilometer per uur als maximumsnelheid in heel Amsterdam. Het college volgt de Amsterdamse kiezers.
Zorgen
Tijdens de Amsterdamse pilot met de knip op de Weesperstraat stelden ondernemersorganisaties dat ze grote zorgen hebben over de bereikbaarheid van het centrum van de stad. Het ondernemersklimaat staat onder druk. Logistieke partners luiden de noodklok. De situatie rond bevoorrading vanuit onder andere de sectoren bouw en horeca is ernstiger dan uitdagend. De taxibranche zit met handen in het haar.
MKB Metropool-Amsterdam maakt zich nog steeds grote zorgen over de bereikbaarheid van de regio in 2025, nu er grootschalig onderhoud wordt aangekondigd. De komende jaren zijn ingrijpende werkzaamheden noodzakelijk om de veiligheid en leefbaarheid van de regio te waarborgen. Dit zal echter leiden tot aanzienlijke verstoringen in het verkeer, met als gevolg ernstige hinder voor zowel de bereikbaarheid van de stad als de logistieke processen in de regio.
Iedereen moet bij de komende autoluwe plannen creatief meedenken over oplossingen die een breed draagvlak hebben en die in de praktijk werken. Die dialoog tussen ondernemers en het college komt er ongetwijfeld, maar dan wel vanuit het nieuwe autoluwe normaal. Samen maken we daar een mooi verhaal van? Ik hoop het.
Kansen voor ondernemers
Waar de ene ondernemer problemen ziet, ziet vaak een ander juist kansen. Ik denk dat de autoluwe plannen van veel gemeenten ook kansen bieden voor stadslogistieke ondernemers, taxibedrijven, service- en installatiebedrijven, horeca, retailers en parkeer- en mobiliteitsaanbieders.
Kansen zijn er voor zero-impact stadslogistieke diensten (die zorgen voor bundeling of vervoer over water), schone en veilige 'on demand' mobiliteitsdiensten voor bezoekers, werknemers, bewoners en speciale doelgroepen, samenwerking bij facilitaire dienstverlening, mobiliteitshubs, buurthubs, nieuwe bezorgdiensten en een winkel- en horecaaanbod dat de klanten in jouw eigen buurt weer aantrekt. Wie heeft er nog meer suggesties?
Stel jezelf vandaag al de (tot nu toe voor onmogelijk gehouden) vraag wat er gebeurt als jouw leveranciers, medewerkers en klanten over 5 jaar niet meer met de auto, bestelauto of vrachtwagen de stad in mogen. En, als de klant niet meer met de auto tot aan de deur kan komen. Wat zou je dan vandaag doen om dat te overleven? Als echte ondernemer kijk je vooruit. Niets doen is geen optie.
Walther Ploos van Amstel.
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>