Hoe werken management modellen en concepten? Ervaringen met bekende modellen en concepten als NLP, Balanced Scorecard, Lerende Organisatie, BCG-matrix, competentie management, 7-S model, Scrum, Lean & Agile. Betreft het hypes of dragen ze concreet bij tot beter managen en organiseren? Trends, Inzichten, tips en voorbeelden.
Hoe werken management modellen?
Hoe bewijzen zich goede management modellen of concepten? De praktijk staat niet stil. Ervaring vertelt ons veel! Toepasbaarheid en gebruikswaarde zijn belangrijke maatstaven.
Het gaat ons om handelings-kennis conform deze 3 motto's
'De wijsheid zit in het doen'
'De praktijk is de beste leermeester'
'Niets is zo praktisch als een goede theorie'.
Dat betekent: Laat eenvoud regeren. Doe wat werkt. Al doende leren, voortgang boeken en verbeteren. Vertrouw op intuïtie en GBV (Gezond Boeren Verstand).
De kern is dat een model of concept door ‘communities of practitioners’ met succes wordt toegepast en al doende verbeterd wordt.
Management modellen komen en gaan. Bekend zijn de modellen voor strategie zoals het SWOT model. De managementmodellen voor kwaliteit zoals INK hebben hun tijd gehad. Management modellen voor communicatie zijn er legio. Of ze werken blijft de vraag. Het ‘scrum’ model voor projectmanagement en het ‘lean’ model voor continu verbeteren doen het redelijk goed. Veel indrukwekkende management modellen en concepten verdwijnen na enige tijd in de grafkelder. Geen probleem want nieuwe hypes dringen zich naar voren. Tja...
De kloof tussen theorie en praktijk
Onze kennis van beter managen en organiseren is een jungle van management modellen. Er groeien hier en daar mooie bloemen maar deze worden vaak overwoekerd door hypes, prietpraat en geleerd geleuter. De kloof tussen wetenschap en toepasbare kennis, oftewel tussen theorie en praktijk blijft groot.
Zie bijvoorbeeld de serie ‘Managementmythe van de maand' van Richard Engelfriet, auteur van De succesillusie. 'Hoe trainers, goeroes en consultants u dagelijks bedriegen en hoe u daar in zeven eenvoudige stappen vanaf komt'. Een kritische blik kunnen we deze auteur niet ontzeggen.
Wat te doen? De route naar gefundeerde en toepasbare kennis schetsen we hieronder. ManagementSite wil daar actief aan bijdragen.
Hoe tot praktisch toepasbare kennis komen
ManagementSite wil voorop lopen in het verspreiden en ontwikkelen van toepassingsgerichte kennis over beter managen en organiseren. De kwaliteit van deze kennis is gebaat met uitwisseling en interactie met gebruikers.
Zelfs de beste inzichten verpieteren in sociaal isolement. Waar men niet over leest of praat, wordt ook niet toegepast! Kennis over beter managen en organiseren komt pas tot wasdom in een sociaal en collectief leerproces van experimenteren en leren. Het is dat leerproces dat we met ManagementSite willen voeden. Een proces dat via talloze internet-sites op ongekende schaal plaatsvindt.
De op ManagementSite gepubliceerde kennis en ervaring is inmiddels zo omvangrijk dat we begonnen zijn deze kennis te consolideren. We hebben, voor 120 verschillende onderwerpen en deelgebieden, de belangrijkste inzichten en ervaringen geselecteerd en voor u toegankelijk gemaakt via onze kennisbank. Criteria hierbij zijn: praktisch, vernieuwend en gefundeerd. Motto's die we hierbij huldigen zijn: 'De praktijk is de beste leermeester' en 'Niets is zo praktisch als een goede theorie'. Onze kennisbank zien we als een co-produktie van de meer dan 1500 auteurs en de 10 redactieleden van het ManagementSite Netwerk in wisselwerking met de reacties van onze lezers. Zie ook: Gebruikswaarde als toetssteen in Managementmodellen komen en gaan. Wat werkt écht? Hoe tot praktisch toepasbare kennis komen.
Gebruikswaarde managementmodellen
De inbreng van onze lezers vinden we van groot belang. Elke kennisbank-pagina is voorzien van de bijdragen waar onze lezers de meeste reacties bij plaatsten. We willen weten hoe onze lezers de artikelen waarderen en inschatten op hun gebruikswaarde. De mate waarin bijdragen door lezers gelezen worden en via Twitter en LinkedIn verspreid worden onder collega-professionals zien we hierbij als een indicator. De volgende bijdragen verschaffen toegang tot deze informatie.
- De top 5 cover-stories 2018 en de trends
- De top 5 coverstories 2019 en de trends
- De top 5 coverstories 2020 en de trends
- TOP 5 coverstories 2021
- De top 6 coverstories en kennisbank-onderwerpen 2022
- De top 5 coverstories 2023 en de opkomst van Artificial Intelligence
Deze artikelen laten een bepaalde ontwikkeling zien. Scan er een paar en u bent geīnformeerd. Gebruikswaarde en toepasbaarheid van de beschreven ervaringen en inzichten verklaren de populariteit van veel artikelen. We proberen met onze cover-stories elke keer weer de essentie van probleem en aanpak in kort bestek en glashelder met de nodige voorbeelden te vatten. Ook schromen we niet onzin, hypes en geleerd geleuter te bekritiseren. Wat komt er bijvoorbeeld terecht van de pretenties van kernwaarden, cultuurverandering, performance-management en agile? En wat te denken van 'the great training robbery' en het gebruik van allerlei indrukwekkende managementmodellen als verdienmodel? Veel 'gedoe en hopsaheisa' maar geen verbetering van prestaties.
Trends of hypes?
Organisaties jagen elkaar op in onderlinge concurrentie. De verandersnelheid neemt toe. Verstoringen in de ketens hebben een cumulatief effect. De onvoorspelbaarheid wordt groter. Hoe hanteren we de verlenging en verdichting van de afhankelijkheidsketens. Sommige organisaties doen dat wonderwel. Daar willen we van weten hoe ze dat aanpakken.
- Kunnen we de toenemende complexiteit aan!
En dan ook nog dé verandersnelheid, dé onvoorspelbaarheid en dé digitale revolutie? Laat u niet van de wijs brengen. - Voorbij de hype
Hoe onderscheiden we een hype van een trend. En is 'Het nieuwe organiseren’ een hype of een trend? - Lever nooit wat de klant vraagt, maar wat de klant nodig heeft
Kort en krachtig naar de oplossing toe. Vaak maakt men het veel te ingewikkeld.
De verwarring over 'toenemende complexiteit' is groot. Er wordt misbruik van gemaakt. Met 'Het is zo complex' wordt veel verhuld en toegedekt. Soms is sprake van moedwillig gekluns.
- Het is zo complex… Ammehoela.
Laat de muppets maar betalen..
Management modellen: trends
Management modellen: De trends Wat groeit en bloeit, wat zakt weg?
We houden bij ManagementSite al jaren de trends bij. Een paar voorbeelden:
- Leiderschap: de trends
Strategie, businessplanning, innovatie, besturing en organisatie-ontwerp op de schop - Missie, visie, kernwaarden: de trends
De trend is ‘Right on target!’ - Trends adviesbranche
Het einde van de organisatieadviseur? - Trends Opleiding en Training
Naar continu verbeteren 'on the job'.
Gemeenschappelijke elementen van deze trends zijn: Laat eenvoud regeren. Zoek de menselijke maat. Stimuleer de eigen verantwoordelijkheid. Versterk de resultaatgerichtheid. Vertrouw op intuïtie en GBV (Gezond Boeren Verstand). Doe wat werkt. Al doende leren en voortgang boeken.
Management concepten en modellen: selectie van inzichten en tips
Zie onderaan deze pagina onze selectie. Ook vindt u op deze pagina de meest recente bijdragen over managementmodellen, de artikelen met de meeste reacties en tips en tricks. De 'related items' bij de artikelen verschaffen achtergrond informatie.
Weinig tijd? Zie de serie A4tjes over belangrijke zaken zoals Organisatieontwerp en Cultuurverandering. In kort bestek wordt telkens de essentie van het onderwerp verduidelijkt. Zie: Management modellen in 1 A4tje.
In Verandermanagement in A4tje leest u hoe gangbare modellen van verandermanagement al lang achterhaald zijn.