Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Als ik me beperk tot mijn vakgebied, de Arbeids- en Organisatiepsychologie, dan zie ik inderdaad dat er soms geschermd wordt met wetenschappelijk onderzoek, dat bij nadere beschouwing ondeugdelijk is. Kritiek hierop is op z'n plaats.
http://evidencebasedhrm.be/ gaat hier uitgebreid op in
In plaats van al het wetenschappelijke onderzoek dan maar naar de prullenmand te verwijzen zou je ook gebruik kunnen maken van onderzoek dat wel goed is uitgevoerd.
Dat je in verkooptrainingen weinig kunt met inzichten uit psychologisch onderzoek betekent nog niet dat inzichten uit de wetenschap per definitie niet zinvol zijn bij het werken aan ontwikkeling van organisaties.
groet,
Ronald Molag
Allereerst dank voor het onder mijn aandacht brengen van de website mbt evidence based hrm. Mijn ondertitel heeft betrekking op "een baken" voor het ontwikkelen en managen van organisaties en de site lijkt me daar uitermate voor geschikt: het dienen als waar baken.
Eens dat zeker niet alle wetenschappelijk onderzoek naar de prullenbak verwezen dienen te worden. Een column leent zich niet altijd voor nuance, maar bij een genuanceerd artikel over het onderwerp zou ik zeker toevoegen dat het "met een korrel zout nemen van wetenschappelijke onderzoeken" slechts nodig is totdat onderzoeken reproduceerbaar en daarmee bewezen zijn. Wederom, de door door jou genoemde site lijkt me daar een waardevol instrument voor.
De kern van mijn betoog is dat belangrijke inzichten, ideeën en oplossingen in de bedrijfskunde vanuit de praktijk zelf ontstaan en niet vanuit de wetenschap. Oftewel, ook met 100% bewezen wetenschappelijk onderzoeken zou ik nooit een bedrijf binnenstappen om "volgens het boekje" een interventie te plegen of verandering aan te brengen. De theorie zou ik (slechts) gebruiken als inspiratie of naslagwerk, maar nooit als script.
Sterker nog, door management-theorieen als inspiratie te gebruiken (en niet als script) kunnen ook bekende "pseudo-wetenschappelijke" theorieën soms uitermate effectief zijn. Zo is er veel kritiek op de "Leerstijlen van Kolb", maar mijn ervaring keer op keer is dat het effectief behandelen van de leerstijlen in een training leidt tot tastbare resultaten. Het team wordt zich bewust van de aannames die ze maken over andermans leerstijlen en het geeft ze inzicht in hun eigen voorkeuren en die van de ander. (Niet als resultaat van de Kolb-test, maar door het in de training zelf te onderzoeken.) Een prachtig resultaat voor een onderwerp van twee uur, het doel heiligt de middelen. En uiteraard licht ik wel toe dat er discussie is over het model is, maar dat kan niemand (echt niemand) achteraf meer schelen.
MVG, Daan