05
PE

Sociale vaardigheden

Een organisatie is zo goed als de kwaliteit van de onderlinge relaties tot en met de klant! Wat kan je daaraan doen?

Hoe ontwikkel je vaardigheden als goed luisteren, onderhandelen en overtuigingskracht? Welke sociale vaardigheden zijn van groot belang voor managers? Zijn er ook nieuwe sociale vaardigheden? Sociale vaardigheden voor de omgang met klant, collega, baas en bij sollicitaties: inzichten, tips en trends.

Wat zijn sociale vaardigheden

Een organisatie is zo goed als de kwaliteit van de relaties tot ten met de klant. 

Sociale vaardigheden zijn basale vaardigheden

  1. Goed luisteren
  2. In kunnen leven in anderen
  3. Helder en bondig kunnen uitdrukken
  4. Goede vragen stellen.
  5. Feedback kunnen geven en ontvangen
  6. Situaties goed kunnen inschatten
  7. Met enige tact kunnen optreden..

Het belang van sociale vaardigheden.

“We moeten afscheid nemen van deze persoon; hij is ongeschikt.” Steeds vaker gaat het dan niet om kennis of bepaalde diploma’s maar om het sociale gedrag. “Luistert niet; kan niet met kritiek omgaan, drammerig, asociaal, onfatsoenlijk, hufterig.” Bij de werving voor bijna elke functie tellen sociale vaardigheden steeds zwaarder.

In diepste wezen z...

Trending

body-talk
Columns
Presentatie

De logica van lichaamstaal

Eén kans voor een eerste indruk. Met een gouden tip!
Rijk Binnekamp
28548
2
3 gouden regels om anderen mee te krijgen in jouw ideeën
Columns
Interne communicatie en samenwerking

Hoe anderen mee krijgen in jouw ideeën

Drie gouden regels
Callista Roelofs
12371
1
nee
Columns
Zingeving in werk en organisatie

NEE zeggen maakt succesvoller

Zeven redenen voor NEE
Olaf Rutten
7636
1
De schijnveiligheid van uitstelgedrag - Waarom je steeds niet doet wat er ECHT toe doet
Actueel
Probleemoplossing en besluitvorming

De vaardigheden voor oplossingsgericht managen

Effectieve probleemoplossers delen tien kenmerken
Actueel MNGMNTST
7867
1
Competentieontwaarding - Over vaardigheidsinflatie en de veronachtzaming van basale sociale vaardigheden
Cover stories
Werkvloer

Competentieontwaarding

Over vaardigheidsinflatie en de veronachtzaming van basale sociale vaardigheden
Arjan Lautenbach
4675
9

Tips & Tricks

Manager met sociale vaardigheden zet betere resultaten neer - Checklist met 10 belangrijke gedragskenmerken
Actueel
Sociale vaardigheden

Manager met sociale vaardigheden zet betere resultaten neer

Checklist met 10 belangrijke gedragskenmerken
Actueel MNGMNTST
29856
3
listen1
Actueel
Sociale vaardigheden

Zes sleutelvaardigheden voor de moderne manager + 1

Luister naar de werknemers
Actueel MNGMNTST
21541
0
Het succes van de projectmanager - Hard skills versus soft skills
Actueel
Leidinggeven

Essentiële vaardigheden voor een manager

Meer tijd op de werkvloer doorbrengen
Actueel MNGMNTST
7469
0
IQ1_824x675
Actueel
Leiderschap

Geen leiderschap zonder hoog sociaal IQ

6 sociale tips voor goed leiderschap
Actueel MNGMNTST
2891
1
Vier tips om je kwaliteiten te benutten
Actueel
Sociale vaardigheden

Kwaliteit ondergeschikt aan sociale vaardigheden

Mensen werken liever niet samenwerken met collega's die ze niet mogen, ongeacht hun kwaliteiten.
Actueel MNGMNTST
3281
0

Auteurs die meeschrijven aan Sociale vaardigheden

Zie alle