Voor managers zijn goede sociale vaardigheden van levensbelang. Luistervaardig, integer handelen, kwetsbaar opstellen, goed kunnen samenwerken zijn een aantal vaardigheden om duurzaam en succesvol te kunnen opereren. Dit blijkt vaak heel lastig.
Managers met asociale vaardigheden
Managers die arrogant, te direct, ongeduldig en koppig zijn leveren minder goede resultaten en scoren lager op zakelijk/technisch inzicht, inspirerend vermogen en leidinggevende capaciteiten. Vooral zogenaamde ‘alfatypes’ zien de waarde van sociale vaardigheden niet of nauwelijks.
Gedragskenmerken Alfatype
- werknemers commanderen;
- boos worden over onbelangrijke details;
- medewerkers openlijk bekritiseren;
- zichzelf tegen spreken;
- altijd willen winnen;
- een kort lontje hebben/ongeduldig te zijn.
Dergelij...
Het blijft een intrigerende paradox. Degene die het meest heeft te leren van de concrete tips in dit artikel, is tegelijkertijd degene die het minst geneigd is het stuk goed op zich in te laten werken. Nee hoor, die heeft het na 5 regels wel gezien. Bladert snel door naar een volgend artikel. Op zoek naar meer bevestiging dat ie al op de goede weg zat.
En dus gaat het inderdaad niet alleen maar om het aanleren van sociale vaardigheden, zoals de titel aanvankelijk doet vermoeden. Want het zijn niet alleen die vaardigheden die het verschil maken, meer nog is het de attitude, de set van overtuigingen die erachter schuil gaat. Hoe de manager kijkt naar zichzelf, de wereld, de ander. En het zijn juist de belangrijkste aspecten van deze attitude die hier zo treffend worden beschreven. Wat dat betreft een slimme poging om deze belangrijke boodschap te camoufleren met de ietwat misleidende titel.
Want dat blijft wat mij toch de grootste uitdaging. Hoe brengen we deze attitude, en bijbehorende investering en verdieping in sociale vaardigheden aan de man? En in het bijzonder aan dat alfatypje? Want erg 'sexy' klinkt dit allemaal niet. En dat is helaas tegenwoordig te vaak waar naar wordt gekeken, zoals ik zelf ooit op deze site betoogde in het artikel "Comptetentie-ontwaarding".
Dus hoe krijg je de kern van deze boodschap verkocht, als de ontvanger er niet direct op zit te wachten? Wie denkt met me mee? Alle suggesties zijn welkom, rijp en groen door elkaar. Want wat zou het al kunnen betekenen voor leiderschap in Nederland, als managers (en zeker de alfatypen) 1 procent zouden veranderen? Slechts 1 procent meer de beschreven attitude zouden internaliseren? Spectaculaire resultaten voorspel ik! Waar ik graag aan zou bijdragen. U ook?
Arjan Lautenbach
www.inspiratievoorcoachen.nl
www.partnerinontwikkeling.nl
Corine Adams, www.corineadams.nl; info@corineadams.nl