NEE zeggen maakt succesvoller

Columns

Als ondernemer willen we onze klanten zo goed mogelijk helpen, de klant is koning. We hebben er vaak alles voor over om onze klanten tevreden te houden. Dit kan er toe leiden dat we overvraagd worden, omdat we geen grenzen stellen. Zelf heb ik jaren gedacht dat NEE zeggen niet goed was voor mijn klanten, nu weet ik beter. Ik heb ervaren dat op het juiste moment NEE zeggen klanten juist meer tevreden maakt en daardoor ging ik meer verdienen. Hieronder geef ik zeven redenen waarom ik denk dat NEE zeggen dit positieve effect heeft.

Zeven redenen voor NEE

1. NEE is balans
Een JA kan alleen maar bestaan als er ook een NEE is. Een ondernemer die altijd JA zegt straalt een onbalans uit. Onbewust weten we dat we niet op alles JA kunnen zeggen. Tegen alles JA zeggen geeft een gevoel dat er iet...

Albert Willem Knop
Lid sinds 2019
Dit is goede informatie om te gebruiken in de strijd tegen de klantgerichtheids terreur. De meeste mensen interpreteren dit als dat je altijd ja tegen een klant moet zeggen, om vervolgens in de stress te schieten omdat er niet kunnen geleverd kan worden wat ze beloofd hebben. En de organisatie die hun beloften niet waar kan maken, heeft het dan natuurlijk gedaan en is niet klantgericht.

Meer over Zingeving in werk en organisatie