Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
"The starting point for evidence-based management is that management decisions should be based on a combination of critical thinking and the best available evidence.
And by ‘evidence’, we mean information, facts or data supporting (or contradicting) a claim, assumption or hypothesis.
Evidence may come from scientific research, but internal business information and even professional experience can count as ‘evidence’. In principle, then, all managers base their decisions on ‘evidence’."
Bron: Center for Evidence Based Management https://www.cebma.org/ Je vindt daar onder een scala aan bronnen ook een vergelijkbare piramide zoals je die hier inbrengt.
Bij interesse in EBM is het interessant om één van de initiatiefnemers van EBM, prof. Rob Briner, te volgen op twitter: https://twitter.com/Rob_Briner
Briner schiet bijna(!) alles af wat er aan onderzoek beschikbaar is, omdat het niet 'evidence based' blijkt te zijn. Iets dat m.n. opgaat voor publicaties in de onderste regionen van de piramide (NB; waar de piramide breder is en er, dus, meerdere publicatie verschijnen).
Willem Scheepers, o.m. hoofdredacteur van partnersite ManagementPro.nl
Boeiende column, met veel interesse gelezen. Maar ook met verwondering gelezen in de zin van "Hé, iemand die op dezelfde manier er tegenaan kijkt!".
Zelf als NIP psycholoog maak ik ook gebruik van instrumenten, maar hanteer al vele jaren tests e.d. die door de COTAN (Commissie Test Aangelegenheden Nederland) door de beugel kunnen op zaken als betrouwbaarheid, validiteit en normen.
Ook ik zag in de afgelopen decennia allerlei materiaal op de markt komen; vaak marketing-technisch goed verantwoord (vooral voor bureaus die het op de markt brachten), maar vaak ook gebaseerd op argumenten die in jouw driehoek thuishoren op trede 5, 6 of zelfs 7.
Leuk te zien dat je de Big Five op trede 2 zet; een instrument die ik ook gebruik. Overigens - misschien een nieuwtje - gebruik ik ook de nieuwe variant hierop, namelijk de HEXACO. Grotendeels vergelijkbaar met de Big Five, maar met een extra dimensie, namelijk Integriteit. Waarvan we altijd dachten "Je bent integer, of je bent het niet!". Inmiddels weet ik beter.
NB. Overigens is ook de HEXACO ook gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, vanzelfsprekend! Zoek het eens op, benieuwd wat je ervan vindt.
Dit is een ijzersterk artikel en nog erg vermakelijk ook.
Voor 1000 euro gecertificeerd worden als Karin-de-Galantrainer, door Karin de Galan! Je moet er maar op komen. De humor ligt op straat, het geld ook.
Jaren geleden heb ik me in een column op deze site wel eens de vraag gesteld of al dat gecoach wat oplevert (https://www.managementsite.nl/heel-afgecoacht). Of het aantoonbaar beter gaat met de coachees, met hun collega's of met hun werkgevers? Of alleen met de coaches?
Het bleef stil. En ik vermoed dat dit zo zal blijven.
Paul Verburgt
En beste Paul: dat neemt inderdaad niet weg dat ik ook erge jeuk krijg van organisaties die zichzelf certificeren ;-)
Is er nog moraliteit in de beroepsgroep der marketing-mensen of is het één groot circus van misleiding en trucs?
Tijd voor een 'code of conduct' of levert dit alleen nog maar meer hartelijk gelach op?