Missie, visie, kernwaarden: de trend

Columns

De trend is: Ophouden met ingewikkeld en tijdrovend gedoe rond visie, missie en kernwaarden. Dus: Right on target!

Hoe doe je dat? Hier volgt de essentie.

Missie, visie en kernwaarden

We hebben te lang geïnvesteerd in het oppoetsen van fraaie teksten. Om die vervolgens op alle mogelijke manieren in de organisatie te verspreiden. De les is: Hoe fraaier de teksten en hoe slimmer en omvangrijker de communicatie erover, hoe groter de mislukking.

De trend is: Ophouden met ingewikkeld en tijdrovend gedoe rond visie, missie en kernwaarden. Dus: Right on target!

Hoe doe je dat? Hier volgt de essentie.

Kort en bondig

Geen dikke verhalen of fraaie teksten! Wel een inspirerende ambitie of een duidelijk motto. De stip op de horizon of een leidraad voor het handelen.

  • VDL heeft als motto Kracht door sa...
Arend Ardon
Mooi! Kort en krachtig. Heel consistent met de inhoud. Bij lezen van het artikel moest ik denken aan Peter Senge, die de bull shit test introduceert:
<em>"Ask the person: what is your sense of the vision? And how did this vision effect what you did today. And if people say ‘I don't know’, then the vision is not there. It is only there if it influences day to day actions."</em>
Axel van Es
Lid sinds 2019
Prachtig artikel!
Doorbreek de cirkel. Einde aan de tot standaard verheven gebakken (marketing)lucht. Gewoon doen wat je doen moet: klanten blij maken. Je zou denken dat je niemand hoeft uit te leggen dat dat de juiste koers is... of toch?
Paul Kramers
Lid sinds 2019
Nog een mooie van Yellow Cab; think global, act local. De koers van een bedrijf in een kort en krachtig verhaal, daar gaat het om.

Meer over Kernwaarden