Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Op zich heb je hier best een punt maar jij benadert het nu net zo 1-zijdig als de modelletjes-denkers waar je zo op afgeeft. Alleen GBV gebruiken is mi. ook niet alles. Modellen kunnen zeker behulpzaam zijn om met andere perspectief, andere ogen naar zaken te kijken waardoor je een vollediger en breder inzicht verkrijgt. Dus ik zou zeggen gebruik aanvullend op je GBV zo'n modelletje en kijk wat het extra oplevert en waar de meerwaarde ligt. Ik denk namelijk dat goed doordacht gebruik van zo'n 'modelletje' een hoop kan opleveren op het gebied van efficientie en effectiviteit.
Het mooie van uw reactie vind ik dat u helemaal gelijk heeft. Maar u schrijft, in andere bewoordingen, hetzelfde als wat ik aangeef in de laatste paragraaf van mijn stuk.
Ik wil zeker niet beweren dat modellen onbruikbaar zijn, dat we ze maar overboord moeten gooien en slechts alleen het GBV-model moeten hanteren. In tegendeel zelfs. Zoals ik al schreef gaat het om het feit dat we de modellen 'wijs' moeten gebruiken. Dus niet blind volgen. Dat sluit volledig aan op uw opmerking "... goed doordacht gebruik ...".
Ik geloof er heilig in dat de meest succesvolle managers (project-, programma-, lijn-, etc) mensen zijn die een model gebruiken om van te leren (= kapstok, referentie of wat nog meer) om vervolgens op basis van eigen inzicht en intuïtie te sturen, te leiden en te adviseren. Het is deze combinatie die ik in de praktijk te vaak mis.
Jouw artikel lijkt veel meer te gaan over adviseurs en consultants die gebrek aan kennis en vaardigheden van het specifieke klantvraagstuk verhullen met modellen en modeljargon en hierdoor het model leidend laten zijn ....
Vriendelijke groet,
Leon