Waar moet ik specifiek op letten bij de selectie van mediumtypen voor personeelswerving?
Specifiek letten op:
- Absolute bereikcijfers van een mediumtype zijn belangrijk, maar het is meer relevant of uw doelgroep ook daadwerkelijk bereikt wordt. Gespecialiseerde functies kunnen in dat perspectief wellicht beter via vakbladen geworven worden dan via een landelijk dagblad.
- Heeft u haast, dan is de maandelijkse verschijningsfrequentie van een vakblad zeker een probleem en geeft u de voorkeur aan een schot hagel via het landelijke ochtendblad. Zoekt u uitsluitend regionale sollicitanten, dan ligt een regionaal dagblad voor de hand, terwijl ook internet dan volop mogelijkheden biedt omdat kandidaten regionaal kunnen zoeken.
- Een dagblad verschijnt wel dagelijks, maar in de praktijk zijn voor personeelswerving bijna uitsluitend de weekendbijlagen interessant.
- Carrière jaarboeken, studentenbladen en banenmarkten zijn alleen interessant als u niet op zoek bent naar de invulling van een concrete vacature, doch structureel op zoek bent naar personeel.
- Met de inschakeling van radio (en eventueel televisie, maar dat is in de praktijk toch erg duur) kan in de arbeidsmarkt aandacht worden gevraagd voor een branche of voor een specifiek vakgebied of functie.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 224 vragen en antwoorden over Werving en selectie.