Hoe kan een selecteur laten merken dat hij luistert in een selectiegesprek?
Veel selecteurs zijn vaak en lang in een selectiegesprek aan het woord en vertellen in geuren en kleuren over hoe goed hun afdeling wel niet draait. Echter, zo lang de selecteur praat, komt hij niets over de kennis, ervaring en persoonseigenschappen van de sollicitant te weten. Een professionele selecteur past het LSD-principe toe.
Luisteren
Luisteren bestaat uit een reeks met elkaar samenhangende activiteiten, waarvan de belangrijkste de mond dichthouden is! Als het selecteur een open vraag heeft gesteld, is het belangrijk om sollicitant de tijd te gunnen na te denken over het antwoord. Houdt als selecteur dus na een open vraag vijf seconden de mond houden en ga niet de vraag herhalen of zelf het antwoord geven.
Samenvatten
Om goed te kunnen samen vatten moet de selecteur wel luisteren en als de sollicitant een luisterend oor merkt, gaat deze meer vertellen. Een andere reden om als selecteur regelmatig samen te vatten is het aanbrengen van structuur in het gesprek.
Doorvragen
Door door te vragen (‘kunt u daar iets meer over vertellen?’, ‘wat bedoelt u precies?’, et cetera) laat de selecteur merken belangstelling voor het verhaal te hebben en geïnteresseerd te zijn.
Luisteren
Luisteren bestaat uit een reeks met elkaar samenhangende activiteiten, waarvan de belangrijkste de mond dichthouden is! Als het selecteur een open vraag heeft gesteld, is het belangrijk om sollicitant de tijd te gunnen na te denken over het antwoord. Houdt als selecteur dus na een open vraag vijf seconden de mond houden en ga niet de vraag herhalen of zelf het antwoord geven.
Samenvatten
Om goed te kunnen samen vatten moet de selecteur wel luisteren en als de sollicitant een luisterend oor merkt, gaat deze meer vertellen. Een andere reden om als selecteur regelmatig samen te vatten is het aanbrengen van structuur in het gesprek.
Doorvragen
Door door te vragen (‘kunt u daar iets meer over vertellen?’, ‘wat bedoelt u precies?’, et cetera) laat de selecteur merken belangstelling voor het verhaal te hebben en geïnteresseerd te zijn.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 224 vragen en antwoorden over Werving en selectie.