Wanneer is het zinvol om een wervingsbureau in te schakelen?
Wanneer men intern onvoldoende vertrouwen en/of capaciteit heeft om snel een kandidaat te vinden, is het verstandig een extern bureau in te zetten. Een werving- en selectieorganisatie werft dan een medewerker voor de opdrachtgever. De medewerker komt direct in dienst van de opdrachtgever. De werving- en selectieorganisatie ontvangt meestal een fee over het bruto jaarsalaris van de werknemer. Hoewel veel W&S-organisaties generiek werven, zijn er ook zeker specialisten op de markt, gericht op speciale branches of functiegroepen.
Belangrijke meerwaarde van het wervingsbureau kan zijn dat het bedrijf de geschikte kandidaat ‘kant-en-klaar’ krijgt aangeleverd. Daarmee bespaart men zich het tijdrovende selectieproces. Vaak bestaat bij het management van bedrijven ook het, overigens niet gefundeerde, idee dat wervingsbureaus waarschijnlijk betere kandidaten naar voren schuiven. Hoe het ook zij: de lijnmanager is altijd zelf verantwoordelijk voor de aanstelling.
Belangrijke meerwaarde van het wervingsbureau kan zijn dat het bedrijf de geschikte kandidaat ‘kant-en-klaar’ krijgt aangeleverd. Daarmee bespaart men zich het tijdrovende selectieproces. Vaak bestaat bij het management van bedrijven ook het, overigens niet gefundeerde, idee dat wervingsbureaus waarschijnlijk betere kandidaten naar voren schuiven. Hoe het ook zij: de lijnmanager is altijd zelf verantwoordelijk voor de aanstelling.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 224 vragen en antwoorden over Werving en selectie.