Waar letten sollicitanten op in een procedure?
Een sollicitant is ook een (toekomstige) consument en elke ervaring met uw bedrijf, ook die via een sollicitatieprocedure, beïnvloedt het imago van uw merk. De ervaring van een sollicitant met een werkgever en de sollicitatieprocedure (ook wel: ‘Candidate Experience’) blijkt vooral afhankelijk van de punctualiteit en de flexibiliteit van de werkgever en niet zozeer van doorlooptijden. Door het nakomen van afspraken wordt een vertrouwensrelatie opgebouwd.
Een tweede belangrijke factor is de afwikkeling: probeer elke afwijzing toe te lichten en tips te geven voor verbetering. Bij grote aantallen sollicitanten is het ondoenlijk om persoonlijk af te wijzen, maar er zijn technisch gezien oplossingen, door bijvoorbeeld in een Applicant Tracking System (ATS) opties te standaardiseren en vervolgens aan te vinken waarmee redenen van afwijzing worden gecombineerd met tips en deze automatisch terug te laten komen in een afwijzingsbrief of e-mail. Voeg een telefoonnummer toe en/of mailadres voor meer toelichting.
Een tweede belangrijke factor is de afwikkeling: probeer elke afwijzing toe te lichten en tips te geven voor verbetering. Bij grote aantallen sollicitanten is het ondoenlijk om persoonlijk af te wijzen, maar er zijn technisch gezien oplossingen, door bijvoorbeeld in een Applicant Tracking System (ATS) opties te standaardiseren en vervolgens aan te vinken waarmee redenen van afwijzing worden gecombineerd met tips en deze automatisch terug te laten komen in een afwijzingsbrief of e-mail. Voeg een telefoonnummer toe en/of mailadres voor meer toelichting.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 224 vragen en antwoorden over Werving en selectie.