Hoe worden headhuntingbureaus gehonoreerd?
Gerenommeerde bureaus krijgen een gedeelte vooruit betaald om een specifieke zoektocht voor een manager of directeur te beginnen. Dit wordt 'retained search' genoemd. Retained search wordt vrijwel alleen gebruikt voor posities die meer dan 150.000 euro per jaar betalen. Bij retained search vraagt het headhuntersbureau meestal 33% van het jaarsalaris van de geplaatste manager. Dit wordt in derden betaald; 1/3 vooraf, 1/3 dertig dagen later en 1/3 bij plaatsing van de kandidaat. U betaalt bij retained search voor de tijd, moeite, maar vooral voor de expertise van het bureau. Het bureau leidt het hele proces van begin tot einde, dus vanaf het begin van de zoektocht tot de kandidaat is begonnen met werken.
Bij delimited search is sprake van een strikt tijdschema en hoeft er niet per se in derden betaald te worden.
Bedrijven kiezen voor retained search als er een vacature is voor een positie waarbij het erg moeilijk is een tijdschema te maken voor het slagen van de zoektocht. En omdat bij retained search al 2/3 van de prijs is betaald voor de zoektocht afgelopen is, wordt deze manier van zoeken verkozen wanneer de positie essentieel is voor het bedrijf, maar de kandidaten niet op voorhand eenvoudig zijn te vinden. Hoewel delimited search steeds populairder wordt, is retained search nog steeds de populairste manier van zoeken.
Delimited search wordt gekozen door organisaties die niet het risico van retained search willen lopen. Het 'de-klok-tikt idee' wordt door veel bedrijven gezien als een hulpmiddel om de headhunters bij de les te houden en te zorgen dat ze actief en betrokken blijven bij en tijdens het werving- en selectieproces.
Bij delimited search is sprake van een strikt tijdschema en hoeft er niet per se in derden betaald te worden.
Bedrijven kiezen voor retained search als er een vacature is voor een positie waarbij het erg moeilijk is een tijdschema te maken voor het slagen van de zoektocht. En omdat bij retained search al 2/3 van de prijs is betaald voor de zoektocht afgelopen is, wordt deze manier van zoeken verkozen wanneer de positie essentieel is voor het bedrijf, maar de kandidaten niet op voorhand eenvoudig zijn te vinden. Hoewel delimited search steeds populairder wordt, is retained search nog steeds de populairste manier van zoeken.
Delimited search wordt gekozen door organisaties die niet het risico van retained search willen lopen. Het 'de-klok-tikt idee' wordt door veel bedrijven gezien als een hulpmiddel om de headhunters bij de les te houden en te zorgen dat ze actief en betrokken blijven bij en tijdens het werving- en selectieproces.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 224 vragen en antwoorden over Werving en selectie.