Wat wordt bedoeld met 'referral recruitment'?
Bij referral ('via- via') recruitment doet de recruiter/werkgever een beroep op het netwerk van werknemers bij het vinden van geschikte sollicitanten. Het is over het algemeen een effectieve vorm van personeelswerving.
De opzet van een doordacht referral-beleid is daarbij erg belangrijk. U geeft daarin aan hoe u draagvlak creëert bij de werknemers, wat de regels zijn voor het aanbrengen van kandidaten en of dit een beloning oplevert voor de werknemers. Uit onderzoek is gebleken dat 48% van de werkgevers eerder zou deelnemen aan het employee referral programma als hier een (geld)bonus tegenover staat. Een incentive hoeft echter niet altijd een bonus te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook gaan om donaties voor een goed doel, vakantiedagen of een cadeaubon. Denk ook na over de communicatie: Hoe weten werknemers dat er vacatures open staan? Maak duidelijk op welke manier een kandidaat kan worden aangedragen.
Daarnaast moet u helder voor ogen hebben hoe u het programma aan de man wilt brengen. Stel daarbij de juiste vragen: niet 'ken jij iemand die we zouden kunnen aannemen?', maar meer specifiek 'Wie is de beste accountant met wie je ooit hebt samengewerkt?' of 'Wie is de beste ontwikkelaar die je ooit hebt ontmoet?'. Maak niet alleen het beleid duidelijk, maar ook de successen die het heeft opgeleverd. Koppel daarnaast altijd terug aan de refererende werknemer hoe de sollicitatieprocedure van zijn aangedragen werknemer verlopen is. Op die manier stimuleert u werknemers om vaker nieuwe kandidaten aan te dragen en maakt u referral recruitment een succesvolle wervingsstrategie.
De opzet van een doordacht referral-beleid is daarbij erg belangrijk. U geeft daarin aan hoe u draagvlak creëert bij de werknemers, wat de regels zijn voor het aanbrengen van kandidaten en of dit een beloning oplevert voor de werknemers. Uit onderzoek is gebleken dat 48% van de werkgevers eerder zou deelnemen aan het employee referral programma als hier een (geld)bonus tegenover staat. Een incentive hoeft echter niet altijd een bonus te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook gaan om donaties voor een goed doel, vakantiedagen of een cadeaubon. Denk ook na over de communicatie: Hoe weten werknemers dat er vacatures open staan? Maak duidelijk op welke manier een kandidaat kan worden aangedragen.
Daarnaast moet u helder voor ogen hebben hoe u het programma aan de man wilt brengen. Stel daarbij de juiste vragen: niet 'ken jij iemand die we zouden kunnen aannemen?', maar meer specifiek 'Wie is de beste accountant met wie je ooit hebt samengewerkt?' of 'Wie is de beste ontwikkelaar die je ooit hebt ontmoet?'. Maak niet alleen het beleid duidelijk, maar ook de successen die het heeft opgeleverd. Koppel daarnaast altijd terug aan de refererende werknemer hoe de sollicitatieprocedure van zijn aangedragen werknemer verlopen is. Op die manier stimuleert u werknemers om vaker nieuwe kandidaten aan te dragen en maakt u referral recruitment een succesvolle wervingsstrategie.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 224 vragen en antwoorden over Werving en selectie.