Hoe zet ik Twitter in voor werving?
Het is altijd eenvoudig om via Twitter vacatures bij de beoogde doelgroep onder de aandacht te krijgen. Met de volgende tips kan dit proces geoptimaliseerd worden:
1. Gebruik de juiste hashtags- Label relevante kenmerken van een vacature, met name de functietitel of sector én de werklocatie, dan is het met slechts 3 hashtags mogelijk alle relevante functies te vinden.
2. Hou het kort en simpel - Op Facebook is de vorm soms belangrijker dan de boodschap, maar op Twitter is dat niet het geval. Gebruik daarom geen wervende tekst, maar hanteer een vast stramien voor alle tweets, bijvoorbeeld:
GEZOCHT: #ICT manager (m/v) www.job.nl/vacature #Alkmaar #bouw. Alvast bedankt voor jouw retweet!
Optioneel kun je er nog de vooropleiding (#master, #bachelor, #MBO) aan kunnen toevoegen. Korte en duidelijke berichten, liefst aangevuld met een call-to-action voor een klik of retweet werken het best op Twitter. In eerste instantie is gevonden worden belangrijk en daarin spelen hashtags een grote rol. Korte tweets genereren meer retweets
3. Vraag om een retweet - Wil je dat jouw publiek jouw tweet retweet? Wel, ook hier is het antwoord simpel: vraag erom!
4. Gebruik afbeeldingen - Statistieken tonen aan dat tweets met een afbeelding beduidend meer interactie genereren. U kunt een designer aan het werk zetten of een screenshot van (een deel van) de vacature maken. Zo kan de ontvanger zonder maar 1 keer te klikken zich al een gedetailleerd beeld van de vacature vormen op een platform dat slechts 140 karakters toestaat. Bovendien verliezen geïnteresseerden geen tijd aan irrelevante vacatures en wordt de mogelijke frustratie ook tot een minimum beperkt.
5. Tweet een vacature meer dan 1 keer- Net zoals bij print-advertenties is het belangrijk om vacatures meerdere keren te posten. Kandidaten zijn niet allemaal op hetzelfde moment online en dus is het belangrijk dat de vacature in de newsfeed opduikt wanneer zij online zijn. Plan op voorhand – met een tool zoals Hootsuite of Buffer – de vacatures in. Tweet voor een maximaal bereik gedurende 1 maand zo’n 2 maal per week. U kunt voor iedere tweet alternatieve copywriting en/of hashtags gebruiken, maar het effect (bereik maximaliseren) zit hem vooral in het repetitieve karakter.
6. Timing - De laatste parameter die je kan bespelen is de timing waarop je jouw tweets verspreid. Er zijn ondertussen verschillende studies gedaan, maar dit zijn volgens mij de belangrijkste elementen waar je rekening mee dient te houden:
1. Gebruik de juiste hashtags- Label relevante kenmerken van een vacature, met name de functietitel of sector én de werklocatie, dan is het met slechts 3 hashtags mogelijk alle relevante functies te vinden.
2. Hou het kort en simpel - Op Facebook is de vorm soms belangrijker dan de boodschap, maar op Twitter is dat niet het geval. Gebruik daarom geen wervende tekst, maar hanteer een vast stramien voor alle tweets, bijvoorbeeld:
GEZOCHT: #ICT manager (m/v) www.job.nl/vacature #Alkmaar #bouw. Alvast bedankt voor jouw retweet!
Optioneel kun je er nog de vooropleiding (#master, #bachelor, #MBO) aan kunnen toevoegen. Korte en duidelijke berichten, liefst aangevuld met een call-to-action voor een klik of retweet werken het best op Twitter. In eerste instantie is gevonden worden belangrijk en daarin spelen hashtags een grote rol. Korte tweets genereren meer retweets
3. Vraag om een retweet - Wil je dat jouw publiek jouw tweet retweet? Wel, ook hier is het antwoord simpel: vraag erom!
4. Gebruik afbeeldingen - Statistieken tonen aan dat tweets met een afbeelding beduidend meer interactie genereren. U kunt een designer aan het werk zetten of een screenshot van (een deel van) de vacature maken. Zo kan de ontvanger zonder maar 1 keer te klikken zich al een gedetailleerd beeld van de vacature vormen op een platform dat slechts 140 karakters toestaat. Bovendien verliezen geïnteresseerden geen tijd aan irrelevante vacatures en wordt de mogelijke frustratie ook tot een minimum beperkt.
5. Tweet een vacature meer dan 1 keer- Net zoals bij print-advertenties is het belangrijk om vacatures meerdere keren te posten. Kandidaten zijn niet allemaal op hetzelfde moment online en dus is het belangrijk dat de vacature in de newsfeed opduikt wanneer zij online zijn. Plan op voorhand – met een tool zoals Hootsuite of Buffer – de vacatures in. Tweet voor een maximaal bereik gedurende 1 maand zo’n 2 maal per week. U kunt voor iedere tweet alternatieve copywriting en/of hashtags gebruiken, maar het effect (bereik maximaliseren) zit hem vooral in het repetitieve karakter.
6. Timing - De laatste parameter die je kan bespelen is de timing waarop je jouw tweets verspreid. Er zijn ondertussen verschillende studies gedaan, maar dit zijn volgens mij de belangrijkste elementen waar je rekening mee dient te houden:
- Tweet van maandag t.e.m. donderdag tussen 9.00u. en 15.00u.
- Tweet net nà of net vòòr het uur
- Tweet in het weekend (in te plannen via tools zoals Hootsuite of Buffer)
- Vermijd tweets nà 20.00u.
- Vermijd tweets op vrijdagmiddag
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 224 vragen en antwoorden over Werving en selectie.