Hoe maak ik open sollicitaties deel van de wervingsstrategie?
Met een open-sollicitatiebeleid zet u in op gemotiveerde kandidaten en kunt u tijd en wervingskosten besparen. De sollicitant ziet u als een aantrekkelijke werkgever en heeft daarom de tijd en moeite genomen om u te benaderen. Door deze instelling verdient de sollicitant uw aandacht. Toch heeft niet elke werkgever zijn wervingsbeleid ingesteld op het rendement van open sollicitaties. Maak open sollicitaties deel van uw werving:
- Coördineer de open sollicitaties door ze als vast onderdeel in uw wervingsstrategie op te nemen. Bepaal hierbij eerst vanuit de organisatiedoelstellingen en de personeelsplanning wat de personeelsbehoefte is. Als u weet welke specialismes extra benodigd zijn, kunt u hier het open-sollicitatiebeleid op afstemmen.
- Leg ook de procedure vast door vragen te beantwoorden als: wie is er verantwoordelijk voor de uitvoering van het open-sollicitatiebeleid? Hoe verwerken we de sollicitatiegegevens? Aan welke regels moeten wij ons houden? En hoe meten we het succes?
- Werk aan uw werkgeversimago door een goede arbeidsmarktcommunicatie. Vertel bijvoorbeeld op uw website en social media over uw werkgeverschap en benoem in welke functiegebieden u nieuw personeel zoekt. Uw imago wordt ook beïnvloed door details zoals de manier waarop u reageert.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 224 vragen en antwoorden over Werving en selectie.