Wat zijn de belangrijkste punten van kritiek op de hervorming van het ontslagstelsel?
Punten van kritiek:
- De werkgever kan makkelijker en goedkoper afscheid nemen van (met name oudere werknemers (met een lang dienstverband) terwijl het de vraag is of die werknemers weer makkelijk een nieuwe baan vinden. Dit terwijl één van de uitgangspunten van het nieuwe ontslagrecht ´van werk naar werk´ is.
- In het geval dat de beeindiging van de arbeidsrelatie geheel of grotendeels is te wijten aan één van beide partijen kan de kantonrechter de transitievergoeding corrigeren. Dat betekent dat als de werkgever (ernstig) verwijtbaar is aan het ontslag de kantonrechter de werknemer een billijke vergoeding kan toekennen, naast de transitievergoeding. Ook als er geen recht is op transitievergoeding omdat het dienstverband korter dan 2 jaar duurde kan de billijke vergoeding worden toegekend. Aangezien in de nieuwe wet geen grenzen worden gesteld aan de correctiemogelijkheid van de kantonrechter zorgt deze regel alsnog voor onzekerheid.
- Bij ontslag wegens disfunctioneren, vertrouwensbreuk of verschil van inzicht zal streng worden getoetst. De werkgever zal over een stevig dossier moeten beschikken.
- Te verwachten valt dat werknemers, gelet op de versobering van ontslagvergoedingen en WW, vaker verweer zullen voeren als ontslag dreigt. Het magere transitiebudget is geen aanlokkelijk alternatief voor een vergoeding krachtens de huidige kantonrechtersformule. Ook zullen veel werknemers niet zitten te wachten op het geïntroduceerde transitiebudget. Dit (om)scholingsbudget komt beschikbaar op het moment dat het in feite al te laat is, namelijk op het moment dat de werknemer al ontslagen is. Voorzien kan worden dat werknemers en werkgevers in veel gevallen zullen proberen om dit budget contractueel om te zetten in een (beperkte) ontslagvergoeding.
- Het nieuwe ontslagrecht lijkt een complex politiek compromis. Waar werknemer en werkgever op dit moment weten dat een ontslagprocedure bij de kantonrechter leidt tot een definitief eindoordeel, zal het in het nieuwe systeem vaak voorkomen dat eerst het UWV zich over een ontslagzaak mag buigen en daarna, op verzoek van de werknemer, de kantonrechter ook nog eens een uitspraak mag doen. Hier zitten werkgevers noch werknemers op te wachten;
- Met de mogelijkheid van hoger beroep kan een procedure nog langer en kostbaarder worden dan onder het huidige ontslagrecht (waarin de mogelijkheid voor hoger beroep niet is opengesteld)
- Met de mogelijkheid van het intrekken van het akkoord met het ontslag met wederzijds goedvinden wordt aan de werknemer een flinke ontslagbescherming gegeven waar werkgevers niet altijd blij mee zullen zijn. Zeker als de werkgever verwijtbaar is aan het ontslag is er voor de werknemer dus nog behoorlijk wat onderhandelingsruimte gegund, zeker ook gezien de mogelijkheden van verweer en hoger beroep.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 336 vragen en antwoorden over Ontslagzaken.