Welke fouten worden er gemaakt bij het brengen van slecht nieuws?
De vier veel voorkomende fouten:
- Het uitstellen van het gesprek - Met het uitstellen van het gesprek denkt de brenger van het slechte nieuws enerzijds de ander te helpen (wat niet weet wat niet deert) en anderzijds doet hij het voor zichzelf (niet door de zure appel heen durven bijten). Beide redenaties zijn fout. Het blijkt steeds weer dat medewerkers zo snel mogelijk willen weten waar ze aan toe zijn. Uitstel heeft geen zin en maakt de situatie onnodig moeilijk. Aanzeggers hebben soms de neiging vanuit hun 'vaderlijke bezorgdheid' hun medewerkers af te schermen. Dit wordt hen niet in dank afgenomen.
- Jezelf rechtvaardigen - De mededeling van bijvoorbeeld een ontslag kan zich onder meer uiten in directe persoonlijke aanvallen op de aanzegger. Om deze agressie af te wentelen zoeken veel aanzeggers hun heil in het rechtvaardigen van hun positie of besluit. Dit kan door bijvoorbeeld met een stortvloed van argumenten de emotie van de ander in te dammen, of door de persoon die zojuist ontslagen is ervan te overtuigen dat het niet eerlijk is de agressie op hem te richten.
- De pil vergulden - De pil vergulden betekent dat de aanzegger (bijvoorbeeld bij een ontslag) het slechte nieuws zo tracht te verpakken dat het geen slecht nieuws meer lijkt. Dit kan als volgt: 'Ach, het is zo erg niet. Bij een ander bedrijf kom je vast beter uit de verf en maak je een flitsende carrière.' 'Je mag eigenlijk niet klagen. Een afvloeiingsregeling zoals wij die getroffen hebben kom je nergens tegen.' 'Gezien je prestaties hadden ze je al vijf jaar eerder moeten ontslaan. Je mag blij zijn dat je nog zo lang bij ons hebt mogen werken.' 'Met jouw capaciteiten? Jij vindt zo weer een nieuwe baan.'
- De 'hang-yourself'-methode toepassen - Door het geven van vage hints, hoop je de ander zo ver te brengen dat hij zelf conclusies trekt en zelf het slechte nieuws vertelt: 'Denk jij dat gezien de slechte marktontwikkelingen in onze sector en het feit dat jij als laatste bij ons bent komen werken, je behoort tot degenen die niet ontslagen worden?'
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.