Op welk gedrag richt de coaching zich?
Wat is werkelijkheid en wat is waarheid? Wie het weet mag het zeggen. Echter, de coach neemt de werkelijkheid van de gecoachte als het vertrekpunt. In het coachingsgesprek laat hij de gecoachte vertellen over de situatie, hij luistert en vraagt door naar de redenen waarom de ander iets (nog) niet (helemaal) kan of weet. De coach draait samen met de gecoachte 'de film terug' en analyseert stapje voor stapje iedere scène. Door de vragen van de coach krijgt de gecoachte een helder zicht op de verschillende (niet) genomen stappen, (niet of te laat) doorgehakte knopen of (niet) in gang gezette acties die aan zijn coachvraag ten grondslag liggen. De eigen antwoorden op de vragen maken de gecoachte bewust van wat er nu verkeerd is, gegaan, wat hij mist, et cetera en bevatten aanwijzingen hoe hij in de toekomst bepaalde zaken beter aan kan pakken.
In het gesprek komt de gecoachte door de vragen van zijn coach er achter waarom hij:
In het gesprek komt de gecoachte door de vragen van zijn coach er achter waarom hij:
- De verkeerde beslissingen neemt
- Onjuist organiseert
- Het overzicht kwijtraakt
- Vastloopt
- Verkeerde inschattingen maakt
- Over onjuiste informatie beschikt
- Te laat of te vroeg actie onderneemt
- Zich onder laat sneeuwen
- Zich ingraaft
- Niet luistert
- Bang is voor ...
- Verkeerd handelt
- Confrontaties uit de weg gaat
- In de communicatie tekortschiet
- De verkeerde methoden en technieken hanteert
- Het (politieke) spel niet meespeelt
- Te ruim of te strak plant
- Onvoldoende overtuigend optreedt
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.