Wat zijn veel gemaakte beoordelingsfouten?
In de praktijk worden de onderstaande fouten veel gemaakt:
- Angst voor de eigen positie - Veel beoordelaars hebben angst voor het positieve of negatieve. Negatief oordelen betekent dat de kans groot is dat de medewerker in de verdediging gaat tijdens het beoordelingsgesprek. Met positief oordelen kan de betrokkene over het paard getild worden. Bovendien is het bij een volgende beoordeling moeilijk om 'terug te gaan';
- Centrale tendentie - Gezien bovenstaande blijft men liever in het weinig zeggende veilige midden. Meestal verandert er dan ook niets na het beoordelingsgesprek.
- Horn-effect - Van dit effect is sprake als de beoordelaar één negatief punt laat uitstralen over andere te beoordelen criteria. Dit in tegenstelling tot het:
- Halo-effect - Van het halo of stralenkranseffect is sprake als men één positief aspect laat uitstralen ver andere aspecten. Hij is goed in het schrijven van beleidsnota's, dus zal hij ook wel een goede presentatie kunnen geven.
- 'Men zegt' - Het afgaan op wat anderen zeggen (vooral als het meningen betreft), brengt grote gevaren met zich mee.
- Op de eerste indruk afgaan - De valkuil van de eerste indruk weegt met name zwaar als die eerste indruk negatief is.
- Naar een eindresultaat toe redeneren - Dit komt nogal eens voor als aan de beoordeling salarisconsequenties zijn verbonden.
- Projectie - Bij beoordelen wordt daarmee bedoeld dat de leidinggevende zijn gedrag tot norm gaat verheffen. Als hij zelf hard werkt, vraagt hij dat ook van zijn medewerkers en beoordeelt hij ze op die norm.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.