Wat zijn belangrijke aandachtspunten bij het correctiegesprek?
Een correctiegesprek is alleen effectief als het consistent wordt gevoerd. Als een medewerker een bij hem bekende regel heeft overtreden volgt een feedbackgesprek en misschien nog eentje. Als de medewerker consistent blijft in zijn gedrag (lees: de regel blijft overtreden) dan volgt een correctiegesprek. Regels zijn er niet voor niets. Afspraak is afspraak en afspreken is aanspreken. Als je als leidinggevende bij een bepaalde medewerker wegkijkt, hem niet corrigeert en anderen juist wel krijg je scheve gezichten. Hoogstwaarschijnlijk zullen er meer regels overtreden gaan worden. Niet consistent corrigeren zet de deur wagenwijd open om nog frequenter en andere afspraken te schenden.
Medewerkers spiegelen zich aan het gedrag van hun leidinggevende. Als deze niet het goede voorbeeld geeft, dan is de kans dus groot dat medewerkers hun gedrag overnemen. Goed voorbeeld doet volgen, maar slecht voorbeeld ook! Als een leidinggevende te laat komt voor een werkoverleg, als hij roddelt over medewerkers en, nog erger, bijvoorbeeld rommelt met de kilometeradministratie, dan is de kans groot dat medewerkers ook de geldende regels aan hun laars gaan lappen.
Het is beter twee à drie sterke voorbeelden op te noemen, dan vijf waarvan twee boterzacht. Concrete voorbeelden maken klip en klaar duidelijk waarom de leidinggevende zwaar tilt aan een bepaalde overtreding. Dus, hoe concreter hoe beter. Zo zorgt bijvoorbeeld het dragen van nette en bedekte kleding voor een professionele uitstraling waarbij zorg centraal staat. Wanneer een medewerker dat niet doet door bijvoorbeeld consequent meer blote mode te dragen, zorgt dat voor een uitdagende onbetrouwbare uitstraling voor klanten. Immers, de medewerker is (het gezicht van) de organisatie en hij moet zich daar voortdurend bewust van zijn.
Medewerkers spiegelen zich aan het gedrag van hun leidinggevende. Als deze niet het goede voorbeeld geeft, dan is de kans dus groot dat medewerkers hun gedrag overnemen. Goed voorbeeld doet volgen, maar slecht voorbeeld ook! Als een leidinggevende te laat komt voor een werkoverleg, als hij roddelt over medewerkers en, nog erger, bijvoorbeeld rommelt met de kilometeradministratie, dan is de kans groot dat medewerkers ook de geldende regels aan hun laars gaan lappen.
Het is beter twee à drie sterke voorbeelden op te noemen, dan vijf waarvan twee boterzacht. Concrete voorbeelden maken klip en klaar duidelijk waarom de leidinggevende zwaar tilt aan een bepaalde overtreding. Dus, hoe concreter hoe beter. Zo zorgt bijvoorbeeld het dragen van nette en bedekte kleding voor een professionele uitstraling waarbij zorg centraal staat. Wanneer een medewerker dat niet doet door bijvoorbeeld consequent meer blote mode te dragen, zorgt dat voor een uitdagende onbetrouwbare uitstraling voor klanten. Immers, de medewerker is (het gezicht van) de organisatie en hij moet zich daar voortdurend bewust van zijn.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.