Wat zijn gevolgen van het achterwege laten van corrigerende kritiek?
De gevolgen kunnen zijn:
- Medewerker leert niets - Het niet voeren van correctiegesprekken (maar dus ook feedback-, coachings-, POP- en functioneringsgesprekken!) heeft ondermeer als gevolg dat de medewerker niets leert. Onder het mom geen bericht, goed bericht doet deze zijn werk, maar presteert onvoldoende en blijft onbewust onbekwaam. Omdat hij bijvoorbeeld onwetend is over het aanhouden van een deadline, zal hij deze onbewust blijven overtreden. Ook kan het de medewerker aan de kennis ontbreken om zijn werk goed te doen met disfunctioneren als gevolg.
- Leidinggevende houdt het druk - Leidinggevenden die ervoor kiezen om hun medewerkers niet aan te spreken op hun functioneren, kiezen ervoor om als eindverantwoordelijke zelf de scherven die de medewerker achterlaat op te ruimen. Zij moeten zich dan wel realiseren dat zij een enorme berg werk op hun hals halen en weinig veranderingsgezinde, leergierige en misschien disfunctionerende medewerkers 'creëren'.
- Verziekte werksfeer - Het achterwege laten van een correctiegesprek kan tot een verziekte sfeer op de werkvloer leiden. Collega’s die zich groen en geel ergeren aan het gedrag van hun collega, maar ook aan de in hun ogen 'slappe' leidinggevende die niet durft in te grijpen. Ongewenst gedrag worden dan etterbronnetjes met als gevolg dat anderen ook regels gaan overtreden ('hij 's-morgens te laat op zijn werk, dan ik eerder naar huis'). Correctiegesprekken voorkomen dat één rotte appel de hele mand aansteekt.
- Slechte producten en diensten - Als de leidinggevende nalaat een correctiegesprek te voeren, is het hek van de dam. De medewerkers doen wat hen uitkomt en doen dingen niet die wel van hen verwacht worden. De kiem voor een slecht product of dienst of conflict is gelegd en het werk wordt een chaos (het tegenovergestelde van discipline is anarchie). Medewerkers werken niet met elkaar samen, maar werken elkaar tegen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.