Wat is een correctiegesprek?
In een correctiegesprek bespreekt de leidinggevende met de medewerker het gedrag dat om wat voor reden dan ook niet door de beugel kan. Dit kan een overtreding van een veiligheidsvoorschrift zijn of het niet vriendelijk te woord staan van een klant. Ook met een medewerker die een beslissing heeft genomen die buiten zijn bevoegdheid ligt, wordt een correctiegesprek gevoerd.
Kenmerkend voor een correctiegesprek is dat de leidinggevende het ongewenste gedrag al in een feedbackgesprek heeft aangekaart. De feedback lijkt echter aan dovenmansoren gericht. Ook kan het zijn dat de medewerker 'uit schrik' zich na het gesprek wel aan de regels houdt om na een aantal dagen weer het ongewenste gedrag te vertonen. Een correctiegesprek wordt dus gevoerd na één of meerdere feedbackgesprekken. Het kan de voorbode zijn van een ontslaggesprek omdat de medewerker hardleers is in het aanpassen van gedrag.
Kenmerkend voor een correctiegesprek is dat de leidinggevende het ongewenste gedrag al in een feedbackgesprek heeft aangekaart. De feedback lijkt echter aan dovenmansoren gericht. Ook kan het zijn dat de medewerker 'uit schrik' zich na het gesprek wel aan de regels houdt om na een aantal dagen weer het ongewenste gedrag te vertonen. Een correctiegesprek wordt dus gevoerd na één of meerdere feedbackgesprekken. Het kan de voorbode zijn van een ontslaggesprek omdat de medewerker hardleers is in het aanpassen van gedrag.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.