Wat is belangrijk bij gedwongen demotie?
Bij een gedwongen demotie vanwege disfunctioneren is bij het aanleggen van het dossier communicatie de spil. Het draait om het uitspreken van verwachtingen over het functioneren (resultaten, gedrag) en het aanspreken op het functioneren, zowel in de vorm van complimenten als opbouwende kritiek. Dit alles wordt schriftelijk vastgelegd.
Veel leidinggevenden lijden aan het 'snap-dat-dan'-syndroom. Zij gaan er gemakshalve van uit dat medewerkers (die al jarenlang voor hen werken) hun gedachten kunnen lezen en dat zij dan ook weten wat van hen wordt verwacht. Vaak is dat niet het geval. Het is daarom belangrijk messcherp de verwachtingen over het functioneren van de medewerker (resultaten en gedrag) uit te spreken en als hij deze verwachtingen niet inlost, dan wordt hij er op aangesproken. Dat kan in diverse gesprekken die qua impact en zwaarte oplopen. De gesprekken uit de escalatieladder bestaan uit functionerings-, beoordelings- en correctiegesprekken.
Veel leidinggevenden lijden aan het 'snap-dat-dan'-syndroom. Zij gaan er gemakshalve van uit dat medewerkers (die al jarenlang voor hen werken) hun gedachten kunnen lezen en dat zij dan ook weten wat van hen wordt verwacht. Vaak is dat niet het geval. Het is daarom belangrijk messcherp de verwachtingen over het functioneren van de medewerker (resultaten en gedrag) uit te spreken en als hij deze verwachtingen niet inlost, dan wordt hij er op aangesproken. Dat kan in diverse gesprekken die qua impact en zwaarte oplopen. De gesprekken uit de escalatieladder bestaan uit functionerings-, beoordelings- en correctiegesprekken.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.