Welke specifieke vaardigheden en kennis, moet een goede kwaliteitsadviseur hebben?
De kwaliteitsfunctie is over het algemeen een ondersteunende staffunctie. De kwaliteitsmedewerker is dus geen manager en derhalve niet verantwoordelijk voor het kwaliteitssysteem. Die verantwoordelijkheid ligt bij het lijnmanagement. De kwaliteitsmedewerker coördineert, adviseert, voert audits uit en rapporteert aan het management.
Hierbij behoren de volgende kerncompetenties, die elk in de verschillende stadia van het verbeterproces gebruikt moeten worden: deskundigheid, probleemanalyse, overtuigingskracht, kwaliteitsgerichtheid, faciliterend, samenwerkend, motiverend, klantgerichtheid, stevigheid en zelfstandigheid.
Hierbij behoren de volgende kerncompetenties, die elk in de verschillende stadia van het verbeterproces gebruikt moeten worden: deskundigheid, probleemanalyse, overtuigingskracht, kwaliteitsgerichtheid, faciliterend, samenwerkend, motiverend, klantgerichtheid, stevigheid en zelfstandigheid.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.