Kunnen K(waliteit), A(arbo) en M(ilieu) inderdaad een geheel vormen en is dat dan ook praktisch?
In menig organisatie is milieu en arbo net zo belangrijk als kwaliteit. Managers worden al geconfronteerd met de vele agenda's die men moet bedienen. Naast de gewone nu ook nog Arbo en milieu. Door deze elementen samen te voegen in één set met procedures kan een compact managementsysteem ontstaan dat voldoet aan de in- en externe eisen waaraan een manager moet voldoen. Bovendien blijkt dat er ondanks de nieuwe milieu- en arbovereisten feitelijk weinig nieuwe procedures bijkomen. De wijzigingen richten zich meer op het resultaat en de eisen die aan het resultaat worden gesteld dan aan nieuwe resultaten.
Een aardig voorbeeld is de nieuwe ISO 9001 versie waarin verlangd wordt dat de relevante wet en regelgeving opgenomen wordt in het managementsysteem. Deze eis komt ook voor in de milieu- en arbonormen. Is de werkwijze al klaar in het ene systeem dan hoeft er dus alleen wat gedaan te worden aan de invulling van het lijstje voor de andere normen. De methode is al ontwikkeld en de communicatieve aspecten zijn ook al bekend.
Een aardig voorbeeld is de nieuwe ISO 9001 versie waarin verlangd wordt dat de relevante wet en regelgeving opgenomen wordt in het managementsysteem. Deze eis komt ook voor in de milieu- en arbonormen. Is de werkwijze al klaar in het ene systeem dan hoeft er dus alleen wat gedaan te worden aan de invulling van het lijstje voor de andere normen. De methode is al ontwikkeld en de communicatieve aspecten zijn ook al bekend.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.