Hoe verloopt in het gemeen een kwaliteitsaudit?
Een algemeen schema voor een audit kan er als volgt uit zien:
- Aanleiding (initiatief afnemer, bedrijf zelf, heraudit)
- Formele opdracht van de bedrijfsleiding (met bereidheid tot ondersteuning en follow-up)
- Oriënterend gesprek met kwaliteitsfunctionaris (Quality Support Manager) met als onderwerpen: organisatieschema’s, bedrijfsomvang/lay-out, productenpalet met kritische producten, te toetsen processen, beschikbare kwaliteitsinformatie en audit-resultaten.
- Kennismaking en eerste informatie-uitwisseling met MT.
- Voorlichting aan de betrokkenen (te interviewen personen): introductie en doel audit, informatie over de norm die wordt gebruikt, uitvoering audit zelf
- Planning (team-samenstelling, tijdschema, norm, begeleiding)
- Voorstudie en voorbereiding; contacten met afdelingen/proceseigenaar en studie van de organisatie en procedures.
- Uitvoering van de interviews (incl. kwaliteitskostenaspecten).
- Mondelinge terugkoppeling per dagdeel naar de afdeling/proceseigenaar voor op- en aanmerkingen, bijsturing.
- Evaluatie van de gegevens en rapportage
- Corrigerende maatregelen en /of actiepunten.
- Her-audit van de holds (8 t/m 11).
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.