Hoe verloopt in het gemeen een kwaliteitsaudit?

Een algemeen schema voor een audit kan er als volgt uit zien:
  1. Aanleiding (initiatief afnemer, bedrijf zelf, heraudit)
  2. Formele opdracht van de bedrijfsleiding (met bereidheid tot ondersteuning en follow-up)
  3. Oriënterend gesprek met kwaliteitsfunctionaris (Quality Support Manager) met als onderwerpen: organisatieschema’s, bedrijfsomvang/lay-out, productenpalet met kritische producten, te toetsen processen, beschikbare kwaliteitsinformatie en audit-resultaten.
  4. Kennismaking en eerste informatie-uitwisseling met MT.
  5. Voorlichting aan de betrokkenen (te interviewen personen): introductie en doel audit, informatie over de norm die wordt gebruikt, uitvoering audit zelf
  6. Planning (team-samenstelling, tijdschema, norm, begeleiding)
  7. Voorstudie en voorbereiding; contacten met afdelingen/proceseigenaar en studie van de organisatie en procedures.
  8. Uitvoering van de interviews (incl. kwaliteitskostenaspecten).
  9. Mondelinge terugkoppeling per dagdeel naar de afdeling/proceseigenaar voor op- en aanmerkingen, bijsturing.
  10. Evaluatie van de gegevens en rapportage
  11. Corrigerende maatregelen en /of actiepunten.
  12. Her-audit van de holds (8 t/m 11).
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.