Waarom zou ik mij als bedrijf laten certificeren volgens ISO?
Voor de klant biedt het werken volgens de ISO-norm helderheid en herkenning. Alle processen en procedures zijn omschreven en dus toetsbaar. Voor de organisatie zelf is certificering een belangrijk middel om te komen tot kwaliteitsverbetering van de dienstverlening. Naast een zekere onderscheiding t.o.v. de concurrentie zijn er een vijftal ‘harde’ overwegingen naar ISO-certificatie te streven:
- Markttechnische overwegingen: de afnemer kan eisen dat de leverende partij in het bezit is van een ISO-9000 certificaat. Ook t.a.v. subsidies kunnen overheden eisen stellen aan certificatie bij te begunstigen partijen.
- Juridische overwegingen: een gecertificeerd bedrijf is in het voordeel bij geschillen inzake productaansprakelijkheid en heeft een sterk wapen schade-claims te weerstaan.
- De veranderde regelgeving: nieuwe voorschriften op het gebied van Arbo, milieu en veiligheid zijn alleen na te leven met een geïntegreerd beheerssysteem als ISO 9000.
- Management en productiviteit: door ontwikkelingen naar kortere ontwerpcycli, snellere time-to-market, meer en strengere specificaties, hogere kwaliteitsnormen en afname van het aantal toeleveranciers waarmee nauwere relaties wordt aangegaan, ontstaat behoefte aan geïntegreerde, flexibele managementsystemen als verlengstuk van managementinformatiesystemen en aansluitend op complexe productie-managementsystemen.
- Veranderde relaties leveranciers-afnemers: grote producenten gaan met steeds kleinere kringen van toeleveranciers werken, waarmee gelijktijdig de onderlinge relaties nauwer worden aangehaald. Dit proces is zichtbaar in o.m. de ontwikkeling van EDI in de leverancier-afnemerketen en integratie van het kwaliteitszorgsysteem van de leverancier in dat van de grote producent.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.