Kan een kwaliteitsmanager zich laten certificeren?
Sinds 2015 kunnen kwaliteitsfunctionarissen een traject doorlopen om gecertificeerd te worden als vakbekwaam kwaliteitsprofessional. Initiatiefnemer is het NNK, beroepsvereniging voor kwaliteitsfunctionarissen. De certificering wordt uitgevoerd onder auspiciën van de Europese Organization for Quality. De EOQ waarborgt en toetst de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van het NNK als certificatie-instelling. Hierdoor ontvangt de gecertificeerde zowel een Nederlands (NNK) als een Europees (EOQ) certificaat. Bovendien zijn het profiel en de manier van toetsing erkend door de IPC (International Personnel Certification Organisation) en door de European Accreditation organisatie(EA).
De kennis en de kunde om deze kennis in de praktijk toe te passen wordt door 'gelijken' op een onafhankelijke wijze getoetst. Conform de EOQ-eisen worden eerst functie, werkervaring en opleidingen van de potentiële kandidaat beoordeeld. Als men aan de eisen voldoet, wordt men toegelaten tot de toetsing (examen). Deze neemt een dag in beslag en bestaat uit een theoretisch en een praktisch deel. De kennis wordt getoetst door middel van veertig meerkeuzevragen over kwaliteitsmanagementsystemen, proces-, risico-, project- en verandermanagement, klanten & stakeholders, kwaliteitsmethoden, statistiek en auditing.
In het praktijkgedeelte wordt de kunde van de kandidaat getoetst, waaronder ook zijn of haar soft skills en integriteit. De kandidaten worden door het lot ingedeeld in groepen van drie personen. Bij toerbeurt dient elke kandidaat als leider op te treden en met de groep een casus met probleemsituatie en dilemma’s uit te werken en na afloop oplossingsrichting, implementatieplan en dilemma’s te presenteren aan de twee examinatoren.
De kennis en de kunde om deze kennis in de praktijk toe te passen wordt door 'gelijken' op een onafhankelijke wijze getoetst. Conform de EOQ-eisen worden eerst functie, werkervaring en opleidingen van de potentiële kandidaat beoordeeld. Als men aan de eisen voldoet, wordt men toegelaten tot de toetsing (examen). Deze neemt een dag in beslag en bestaat uit een theoretisch en een praktisch deel. De kennis wordt getoetst door middel van veertig meerkeuzevragen over kwaliteitsmanagementsystemen, proces-, risico-, project- en verandermanagement, klanten & stakeholders, kwaliteitsmethoden, statistiek en auditing.
In het praktijkgedeelte wordt de kunde van de kandidaat getoetst, waaronder ook zijn of haar soft skills en integriteit. De kandidaten worden door het lot ingedeeld in groepen van drie personen. Bij toerbeurt dient elke kandidaat als leider op te treden en met de groep een casus met probleemsituatie en dilemma’s uit te werken en na afloop oplossingsrichting, implementatieplan en dilemma’s te presenteren aan de twee examinatoren.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.