Wat is massa individualisering?
Massa-individualisering staat in wezen voor op en top klantgerichtheid: De klant is aan de knoppen, waardoor we over moeten gaan van aanbodgestuurde massa-productie naar naar vraaggestuurde maatwerk-productie. De kosten moeten echter laag blijven en de snelheid hoog. Om dit te bereiken wordt gesproken over een keten-omkering en een totale vernieuwing van bedrijfsprocessen. Twee voorbeelden:
- Chevrolet produceert binnen twee weken exact de auto die men aan de persoonlijke wensen heeft aangepast. Ze kunnen meer variaties produceren dan er ooit zullen worden gevraagd.
- Men komt een kledingzaak binnen, ziet geen stapels meer liggen, waar je maat toch niet meer bij zit, maar een demonstratiemodel van een bepaalde broek. Je lichaamsvorm wordt gescand, de broek die je uitzoekt in de stof die je leuk vindt wordt vervolgens geproduceerd en binnen drie dagen thuis afgeleverd. Geen hoge voorraden meer, of afwaardering en noodzaak tot uitverkoop voor winkelier.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.