Hoe werkt Scrum/agile?
Scrum is niet zozeer een aanpak, maar eerder een manier van werken die voor allerlei soorten veranderingen en projecten toepasbaar is. SCRUM is gebaseerd op een ‘agile’ manier van werken. Dit betekent dat er flexibel ingesprongen kan worden op veranderingen.
Een sterk punt van Scrum is dat de invoering niet lang hoeft te worden voorbereid. Dwangmatig één methode of dé regels volgen hoeft niet. Het kernidee is ‘see-feel-change’, oftewel leren door doen. Anders geformuleerd: Beter al doende, met kleine stapjes, succes boeken dan na veel werk het systeem implementeren en falen. Aanvankelijk werd scrum vooral gebruikt in ICT. Om het mislukken van kostbare ICT projecten te voorkomen is scrum ontwikkeld. Aan de hand van sprints (korte cycli, iteraties) blijft men 'kort op de bal' te zitten. Proeftuinen of pilots van elke volgende sprint zijn essentieel. Op basis van inzichten uit de praktijk van alledag zet het ontwikkelteam dan de volgende stap/sprint, waarbij de verwachting en de feedback van gebruiker, klant, opdrachtgever essentieel is. Dit dwingt om met elkaar te communiceren over de onderlinge afhankelijkheden. Hierop kunnen onmiddelijk aanpassingen worden gemaakt.
Belangrijk is de dagelijkse stand-up meeting van het team. Bondig reageert elk teamlid op drie kernvragen:
Een sterk punt van Scrum is dat de invoering niet lang hoeft te worden voorbereid. Dwangmatig één methode of dé regels volgen hoeft niet. Het kernidee is ‘see-feel-change’, oftewel leren door doen. Anders geformuleerd: Beter al doende, met kleine stapjes, succes boeken dan na veel werk het systeem implementeren en falen. Aanvankelijk werd scrum vooral gebruikt in ICT. Om het mislukken van kostbare ICT projecten te voorkomen is scrum ontwikkeld. Aan de hand van sprints (korte cycli, iteraties) blijft men 'kort op de bal' te zitten. Proeftuinen of pilots van elke volgende sprint zijn essentieel. Op basis van inzichten uit de praktijk van alledag zet het ontwikkelteam dan de volgende stap/sprint, waarbij de verwachting en de feedback van gebruiker, klant, opdrachtgever essentieel is. Dit dwingt om met elkaar te communiceren over de onderlinge afhankelijkheden. Hierop kunnen onmiddelijk aanpassingen worden gemaakt.
Belangrijk is de dagelijkse stand-up meeting van het team. Bondig reageert elk teamlid op drie kernvragen:
- Wat heb jij bereikt sinds de vorige stand-up?
- En wat ga jij bereiken tot de volgende stand-up?
- Wat is je probleem, wat blokkeert je?
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.