Wat zijn de criteria van de Baldrige Quality Award?
Hoewel de criteria jaarlijks (door het Amerikaanse Ministerie van Handel) bijgesteld worden, blijft de grondslag van de Baldrige Quality Award ongewijzigd:
- Leiderschap: Hoe topmanagement heldere waarden creeert en in stand houdt door middel van managementsystemen om alle activiteiten van de onderneming excellent te laten verlopen.
- Informatie en analyse: De draagwijdte, rechtsgeldigheid, gebruik en management van gegevens en informatie dat het gehele managementsysteem onderbouwt.
- Strategische kwaliteitsplanning: Het ondernemingsplan om de kwaliteitsleiderpositie te veroveren en vast te houden en hoe de onderneming de kwaliteitsdoelstelling in de bedrijfsvoering verwerkt.
- Gebruik van menselijk vermogen (HRM): Men kijkt naar de effectiviteit van de onderneming in de poging om de optimale capaciteit van de werknemers, inclusief managers, te ontwikkelen en te benutten en om een klimaat te scheppen waarin volledige participatie leidt tot kwaliteitsleiderschap en een personele en organisatorische groei.
- Kwaliteitsbeheersing van de voortbrengingsprocessen en de dienstverlenende processen: Hoe het bedrijf zich heeft verzekerd van beheerste producten- en dienstenprocessen, voornamelijk gebaseerd op procesontwikkeling en kwaliteitscontrole, inclusief de toegeleverde halffabrikaten of grondstoffen, onderdelen en ondersteunende diensten.
- Kwaliteitsresultaten: Gemeten wordt de relatie van het bedrijf met de klant, het hele na-zorgapparaat, de gewogen beoordeling van de klant en de mate waarin wordt tegemoetgekomen aan de wensen en verwachtingen van de klant. Ook worden de hedendaagse niveaus en de richting van de wensen van de latente klant onderzocht.
- Klanttevredenheid: Er dient te worden bewezen dat (vanuit de analyse van de klant) zijn wensen en de mate van tevredenheid, steeds aantoonbaar worden vertaald in nieuwe kwaliteitsniveaus en verbeteringen. Het bereikte kwaliteitsniveau zal ook worden afgezet tegen dat van de concurrent.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.