In de norm staat expliciet vermeld dat slechts één directielid directievertegenwoordiger kan zijn. Hoe moeten grotere organisaties met meerdere vestigingen - elk met een eigen directie - dit regelen?
Het doel van een directievertegenwoordiger is zekerstellen dat binnen de leiding van het bedrijf voldoende aandacht is voor de functionerende zorgsystemen.
Voorop staat dat de vertegenwoordiger aan tafel zit met de leiding en voldoende "macht" heeft om kwaliteitsonderwerpen op regelmatige basis daadwerkelijk ter sprake te brengen binnen de context van de algehele bedrijfsvoering. Maandelijks dus een uurtje aanwezig mogen zijn binnen het wekelijkse directie- of MT-overleg om kwaliteitsonderwerpen te bespreken voldoet dus in ieder geval niet!
De invulling hangt dan verder af van de structuur van het zorgsysteem. In decentrale organisaties komen we vaak een centrale vertegenwoordiger op concernniveau tegen met diverse vertegenwoordigers op vestigingsniveau, die naast het aan de orde stellen in de eigen directie, rapporteren aan de centrale vertegenwoordiger.De methodiek kunt u in het hoofdstuk kwaliteitsplanning vervolgens uitwerken.
Voorop staat dat de vertegenwoordiger aan tafel zit met de leiding en voldoende "macht" heeft om kwaliteitsonderwerpen op regelmatige basis daadwerkelijk ter sprake te brengen binnen de context van de algehele bedrijfsvoering. Maandelijks dus een uurtje aanwezig mogen zijn binnen het wekelijkse directie- of MT-overleg om kwaliteitsonderwerpen te bespreken voldoet dus in ieder geval niet!
De invulling hangt dan verder af van de structuur van het zorgsysteem. In decentrale organisaties komen we vaak een centrale vertegenwoordiger op concernniveau tegen met diverse vertegenwoordigers op vestigingsniveau, die naast het aan de orde stellen in de eigen directie, rapporteren aan de centrale vertegenwoordiger.De methodiek kunt u in het hoofdstuk kwaliteitsplanning vervolgens uitwerken.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.