Bestaat er een gezaghebbende definitie van kwaliteit?
Nee en ja. Om enige orde te scheppen in de vele definities voor kwaliteit heeft de Amerikaan Garvin al eens vijf invalshoeken voor kwaliteit bedacht:
- De filosofische of transcendente benadering: kwaliteit kun je niet omschrijven, alleen ervaren. Dit is de wijze waarop bijvoorbeeld naar kunst gekeken wordt.
- De klantgerichte of gebruikersbenadering: de hoogste kwaliteit heeft dat product of die dienst, die het beste aan de behoefte van een specifieke klant of groep klanten voldoet.
- De productbenadering: kwaliteit is de mate, waarin een kenmerk of eigenschap in een product voorkomt. Deze benadering gaat uit van een objectief meetbare kwaliteit.
- De procesbenadering: een proces bezit de hoogste kwaliteit, als het producten of diensten voortbrengt die onmiddelijk aan de eisen voldoen. ‘Right the first time’.
- De waardegerichte benadering: er is sprake van een kwaliteitsproduct als de waarde en de prijs van het product naar de mening van de klant overeenkomen. Het product heeft de prijs op het niveau van de kwaliteit die het uitstraalt.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.