Wanneer het gemiddelde in mijn markt op 70% ligt en ik zit op 85%, moet ik dan nog wel streven naar 100% leverbetrouwbaarheid?
Het marktgemiddelde is geen goede maatstaf. Waarom op 85% blijven steken, wanneer je 95% kunt halen? Benchmarking modellen gaan dan ook uit van de "best in class", de top in uw branche, om uw eigen leverproces aan af te meten. Stem uw leverbetrouwbaarheid liever hier op af.
Echter, wanneer u uw klant belooft te leveren met een betrouwbaarheid van 100% en u kunt met uw huidige middelen nog maar 80% halen, dan bent u ook niet goed bezig. Wanneer u weet dat u geen 100% kunt leveren, spreek dat dan niet af. De klant moet wel op voorhand weten waar hij met u aan toe is.
Bovendien heeft leverbetrouwbaarheid een prijskaartje. Het kunnen leveren met een betrouwbaarheid van 80% is goedkoper dan het leveren van een betrouwbaarheid van 99%. De klant bepaalt dus in feite de leverbetrouwbaarheid die hij/zij wil hebben door de prijs te accepteren die daar tegenover staat.
Echter, wanneer u uw klant belooft te leveren met een betrouwbaarheid van 100% en u kunt met uw huidige middelen nog maar 80% halen, dan bent u ook niet goed bezig. Wanneer u weet dat u geen 100% kunt leveren, spreek dat dan niet af. De klant moet wel op voorhand weten waar hij met u aan toe is.
Bovendien heeft leverbetrouwbaarheid een prijskaartje. Het kunnen leveren met een betrouwbaarheid van 80% is goedkoper dan het leveren van een betrouwbaarheid van 99%. De klant bepaalt dus in feite de leverbetrouwbaarheid die hij/zij wil hebben door de prijs te accepteren die daar tegenover staat.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.