Wie zijn slachtoffer van discriminatie op de werkvloer?
Zo op het eerste oog alleen de gediscrimineerde persoon. Voor zijn of haar geestelijke en lichamelijke gezondheid zijn de gevolgen groot. Maar niet alleen voor hem of haar. Discriminatie verziekt voor veel meer collega's de onderlinge verhoudingen op de werkvloer. Hoewel vaak gezegd wordt dat men zich van geen kwaad bewust is.
Racistische grappen, gebaren of scheldwoorden "moeten kunnen, want het is maar een grapje". Maar het ondergaan van racisme en het werken in een dergelijke cultuur is voor veel werknemers zeker geen grapje! Het is ontzettend vervelend, bedreigend en intimiderend.
Een werksfeer vrij van discriminatie komt elke werknemer ten goede. Alleen dan kan optimaal van ieders kwaliteiten gebruik worden gemaakt. Bovendien is discriminatie ook economisch gezien nadelig voor het bedrijf of de instelling. Door een hoog ziekteverzuim of een groot verloop onder de medewerkers, worden extra en onnodige kosten gemaakt. Bedrijven en instellingen moeten aansluiting zoeken bij de multiculturele samenleving anders missen zij aansluiting bij grote groepen consumenten en afnemers. Discriminatie kan ook leiden tot het verlies van klanten als zij zichzelf of anderen onheus behandeld zien worden.
Racistische grappen, gebaren of scheldwoorden "moeten kunnen, want het is maar een grapje". Maar het ondergaan van racisme en het werken in een dergelijke cultuur is voor veel werknemers zeker geen grapje! Het is ontzettend vervelend, bedreigend en intimiderend.
Een werksfeer vrij van discriminatie komt elke werknemer ten goede. Alleen dan kan optimaal van ieders kwaliteiten gebruik worden gemaakt. Bovendien is discriminatie ook economisch gezien nadelig voor het bedrijf of de instelling. Door een hoog ziekteverzuim of een groot verloop onder de medewerkers, worden extra en onnodige kosten gemaakt. Bedrijven en instellingen moeten aansluiting zoeken bij de multiculturele samenleving anders missen zij aansluiting bij grote groepen consumenten en afnemers. Discriminatie kan ook leiden tot het verlies van klanten als zij zichzelf of anderen onheus behandeld zien worden.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 309 vragen en antwoorden over Gezondheidsmanagement.