Wat kan de werkgever van werknemers met astma en COPD doen om hen prettig te laten werken?
Te nemen maatregelen:
- Vervang materiaal dat stof aantrekt (gordijnen, tapijten) door gladde stoffen
- Vermijd het overmatig gebruik van parfum en andere sterke luchtjes in het bedrijf
- Zorg voor een schone ventilatie/airconditioning.
- Zorg voor planten op de werkplekken. Zij vervullen een rol bij het verfrissen van de lucht op de werkplek
- Zorg voor goed schoonmaken van de werkplek (maar dan wel zonder schadelijke middelen als chloor e.d.).
- Houd bij werknemers met astma rekening met het grillige karakter van de ziekte (onverwachte moeheid en verzuim).
- Zorg bij werknemers met astma eventueel voor aanpassingen in werkdruk, werktempo of werktijden (vermijd voor hen onregelmatige diensten en biedt hen indien nodig latere begintijden aan).
- Zorg voor een goede medische en psychologische verzuimbegeleiding.
- Geef werknemers met astma bij problemen indien mogelijk een andere functie of werkplek in het bedrijf
- Ga na welke stoffen in het productieproces schadelijk (infectueus, giftig of allergeen) zijn. Vervang deze stoffen indien mogelijk door onschadelijke stoffen. Indien vervanging niet mogelijk is zorg voor afscherming, gerichte afzuiging/ventilatie en persoonlijke beschermingsmiddelen.
- Ga na welke andere elementen in het bedrijf schadelijke stoffen bevatten (bijvoorbeeld formaldehyde in meubelen of bouwmateriaal, toner, schoonmaakmiddelen, viltstiften, spuitbussen, ozon van kopieerapparaten).
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 309 vragen en antwoorden over Gezondheidsmanagement.