Welke verplichtingen heeft de werkgever in het kader van roken?
Sinds 1990 geldt er een rookverbod in overheidsinstellingen, zorginstellingen, onderwijsinstellingen, instellingen in de maatschappelijke dienstverlening en het sociaal cultureel werk en sportinrichtingen. Sinds 1 januari 2004 geldt het rookverbod ook voor alle overige bedrijven door een wijziging in de Tabakswet.
Iedere werknemer heeft recht op een rookvrije werkplek. Dit betekent dat alle ruimtes waar men tijdens het werk komt, rookvrij moeten zijn. Dus de werkplekken zelf zoals kamers en productiehallen, de kantines, vergaderzalen, hallen, gangen, wachtruimtes, toiletten en trappenhuizen. In feite betekent dit een rookvrij pand.
Sinds juli 2008 is ook de horeca rookvrij. De maatregel geldt voor alle horecagelegenheden, ook in de sportsector. De horeca mag geen afgesloten rookruimtes (meer) creëren. Ook coffeeshops vallen onder de tabaksregelgeving en moeten dus rookvrij zijn.
Iedere werknemer heeft recht op een rookvrije werkplek. Dit betekent dat alle ruimtes waar men tijdens het werk komt, rookvrij moeten zijn. Dus de werkplekken zelf zoals kamers en productiehallen, de kantines, vergaderzalen, hallen, gangen, wachtruimtes, toiletten en trappenhuizen. In feite betekent dit een rookvrij pand.
Sinds juli 2008 is ook de horeca rookvrij. De maatregel geldt voor alle horecagelegenheden, ook in de sportsector. De horeca mag geen afgesloten rookruimtes (meer) creëren. Ook coffeeshops vallen onder de tabaksregelgeving en moeten dus rookvrij zijn.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 309 vragen en antwoorden over Gezondheidsmanagement.