Wat zijn goede oplossingen bij de aanpak van pesten op het werk?
De afdeling P&O speelt een belangrijke rol bij de aanpak van pesten. Er kan in een vroegtijdig stadium worden ingegrepen, waarbij het belangrijk is dat P&O het (top) management ervan overtuigt dat pesten onacceptabel is binnen de organisatie. Vervolgens moet het onderwerp bespreekbaar worden gemaakt in de organisatie. Alle medewerkers moeten op de hoogte zijn van de omvang, ernst, oorzaken en gevolgen. Een gezonde werksfeer waar geen ruimte is voor pesterijen komt bijvoorbeeld tot stand door:
- Pesten en signalen serieus te nemen;
- Rekening te houden met rissicofactoren (hierarchische cultuur, gesloten cultuur, pestgedrag komt relatief vaak voor in overwegend mannelijke werkomgevingen, het onderwijs, openbaar vervoer en de horeca;
- Managers het goede voorbeeld te laten geven;
- Een vertrouwenspersoon aan te stellen die met klachten aan de slag gaat;
- Een verantwoordelijke aan te stellen voor het anti-pestbeleid;
- Een anti-pestprotocol te maken en te publiceren;
- Problemen voor te leggen aan de bedrijfsarts;
- Uit te dragen dat pesten niet wordt getolereerd (een artikel in het bedrijfsblad, publicatie op intranet);
- Werknemers te vragen op welke punten de sfeer kan worden verbeterd;
- Trainingen te geven;
- Pesters aan te spreken op hun gedrag en voor concrete sancties te zorgen, zoals bijvoorbeeld door overplaatsing of vertraging van promotiekansen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 309 vragen en antwoorden over Gezondheidsmanagement.