Welke inputfactoren voor innovatie zijn zinvol?
De input in het innovatieproces is gevarieerd van samenstelling. Er is uiteraard geld voor nodig. Daarmee worden de salarissen, de behuizing, de gereedschappen van de innovatoren betaald. Maar het maakt ook het kopen van kennis mogelijk door het nemen van licenties, het laten uitvoeren van innovatiewerk door gespecialiseerde organisaties (onderzoeksinstelling, designbureau, trendwatcher, lobbyisten), het nemen van een belang in of het geheel overnemen van een jonge onderneming die een interessante nieuw technologie heeft ontwikkeld. En het geld kan gebruikt worden voor een intern ontwikkelfonds waaruit projecten van ondernemende medewerkers worden gefinancierd.
Naast de absolute waarde (budget, aantal fte’s voor innovatie, aantal licenties enz.) is de relatieve omvang van belang. Relatief ten opzichte van andere bedrijfgegevens (budget in % van de omzet, fte in % van het totaal), relatief ten opzichte van het verleden van de organisatie (doen we meer of minder) en relatief ten opzichte van wat branchegenoten (zeggen te) doen (investeren we meer of minder).
Uiteraard zijn inputfactoren alleen niet genoeg en moeten ze in verhouding tot het innovatieresultaat bekeken worden.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.