Wat is het verschil tussen ideefase en projectfase?
In de ideefase is voor een organisatie nog niet duidelijk of het idee ook tot een innovatieproject zal leiden. Als intern de overtuiging heeft postgevat dat het idee verdere ontwikkeling en mogelijk misschien invoering verdient, zal iemand een projectplan moeten opstellen waarin gedetailleerder in kaart wordt gebracht wat er met ontwikkeling en invoering aan mensen en middelen gemoeid is. De goedkeuring krijgt het projectplan in een vergelijking met andere veelbelovende plannen. Alleen de goedgekeurde projectplannen gaan dan over naar de projectfase en onderdeel uitmaken van de innovatieportfolio.
De aanname is dat de ideefase geen grote hoeveelheden werk met zich meebrengt en dat er diverse ideeën ‘rondzingen’ waar de bedenkers mee bezig zijn, waar ze steun en feedback voor zoeken in de organisatie, draagvlak aftasten bij een divisie, risico’s in kaart brengen en dergelijke. Belangrijk is ervoor te zorgen dat deze ideefase niet te lang gaat duren, want de doorlooptijd in deze fase telt uiteindelijk wel mee als deel van de time-to-market van de innovatie. Onder de mooie noemer ‘the fuzzy front end of innovation/product design’ staat deze fase in de academische literatuur bekend. Bij 3M hoeven innovatiemedewerkers ongeveer 10% van hun werktijd niet op een project te verantwoorden en die is bij uitstek bruikbaar voor dit spelen met ideeën. Zo’n regel laat ook zien dat de organisatie dit soort ondernemende creativiteit waardeert.
De aanname is dat de ideefase geen grote hoeveelheden werk met zich meebrengt en dat er diverse ideeën ‘rondzingen’ waar de bedenkers mee bezig zijn, waar ze steun en feedback voor zoeken in de organisatie, draagvlak aftasten bij een divisie, risico’s in kaart brengen en dergelijke. Belangrijk is ervoor te zorgen dat deze ideefase niet te lang gaat duren, want de doorlooptijd in deze fase telt uiteindelijk wel mee als deel van de time-to-market van de innovatie. Onder de mooie noemer ‘the fuzzy front end of innovation/product design’ staat deze fase in de academische literatuur bekend. Bij 3M hoeven innovatiemedewerkers ongeveer 10% van hun werktijd niet op een project te verantwoorden en die is bij uitstek bruikbaar voor dit spelen met ideeën. Zo’n regel laat ook zien dat de organisatie dit soort ondernemende creativiteit waardeert.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.