Wat zijn factoren die diffusie van innovatie bepalen?
De volgende factoren zijn afkomstig van Everett Rogers die er decennia lang onderzoek naar heeft gedaan. Het zijn vijf factoren die je onderzoekt vanuit de potentiële klant:
- relatief voordeel; wat is het voordeel ten opzichte van bestaande mogelijkheden om in een behoefte te voorzien (goedkoper, sneller, beter, schoner, betrouwbaarder, statusverhogend enzovoorts),
- compatibiliteit; sluit het aan op bestaande producten of diensten (past het stekkertje), op de vaardigheden die men al heeft (qwerty-lay-out bij toetsenborden op een aanraakscherm, menu à la windows/office) en/of past het bij de waarden van de maatschapppij (een euthanasiepakket of voorbehoedmiddel in katholieke landen) of de gebruiker (een benzineslurper bij een milieufanaat),
- complexiteit; lijkt het ermee werken of gebruiken eenvoudig of zou je eerst een opleiding moeten volgen (een GSM voor ouderen of een pda met vele functies en weinig toetsen),
- testbaarheid; kan een gebruiker het zonder financiële of andere risico’s te lopen uitproberen (een proefrit met een voertuig, een apparaat zien en voelen in de winkel of gratis op zicht),
- zichtbaarheid; ziet men anderen ermee zodat nieuwsgierigheid wordt opgewekt of misschien ook wel; zien anderen mij ermee zodat mijn vooruitstrevende imago en status worden beïnvloed (vergelijk energie-innovaties als een CV-HR++-ketel of een aardwarmte-installatie met de zonnepanelen of een zonneboiler op het dak) (vertaald/verkort van pag. 15/16 van Rogers 2003).
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.