Waarom is ‘nieuw voor de organisatie’ een voorwaarde?
In een organisatie ziet men iets als innovatie als het een project betreft dat ervoor zorgt dat de organisatie nieuwe competenties (kennis) verkrijgt door zelf ontwikkelen of via licenties en die op één of andere wijze toepast in organisatorische werkwijze, in processen of in product/dienst.
Als een product of dienst nieuw is voor de organisatie, kan het heel goed zo zijn dat iets dergelijks al (lang) op de markt bekend is. De innovatie van de eigen organisatie is daar de zoveelste optie (auto, mobiele telefoon, afdruiprek, stofzuiger) waaruit men kan kiezen. Slechts af en toe slagen organisaties erin echt als eerste met een (disruptive of radicale) innovatie op de markt te komen (respectievelijk een hybride auto, GSM met camera, radio en internet, opvouwbaar afdruiprek en stofzuiger zonder stofzak).
Als een product of dienst nieuw is voor de organisatie, kan het heel goed zo zijn dat iets dergelijks al (lang) op de markt bekend is. De innovatie van de eigen organisatie is daar de zoveelste optie (auto, mobiele telefoon, afdruiprek, stofzuiger) waaruit men kan kiezen. Slechts af en toe slagen organisaties erin echt als eerste met een (disruptive of radicale) innovatie op de markt te komen (respectievelijk een hybride auto, GSM met camera, radio en internet, opvouwbaar afdruiprek en stofzuiger zonder stofzak).
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.