Moet een projectteam multidisciplinair worden samengesteld?
Bij het samenstellen van het projectteam kan de kiem voor het mislukken voor het project worden gelegd. Een productinnovatieproject zonder een marketeer in het projectteam is een duidelijk voorbeeld van hoe het niet moet. Een levensverzekering ontwikkelen en vlak voor de introductie de actuaris ernaar laten kijken is ook vragen om moeilijkheden. En in een vroeg stadium afstemmen met ICT of de benodigde aanpassingen op de website voor een ebusinessline wel haalbaar zijn is ook verstandig. Bij productontwikkeling is onder namen als ‘concurrent engineering’ of ‘simultaneous engineering’ al enige tijd gemeengoed dat bijvoorbeeld vertegenwoordigers van marketing, verkoop, productie, logistiek, kwaliteitszorg en klantenservice in een vroeg stadium meedenken over een nieuw product. Een stap verder gaat het betrekken van mogelijke klanten en toeleveranciers (co-makership) en het nadenken over het recyclen van het product aan het einde van de levensduur. Van belang is om bij de start van een project na te denken welke interne of externe deskundigen een rol gaan spelen bij of na de implementatie van de innovatie. De kern van het projectteam zal uit enkele voltijds-leden bestaan en de andere deskundigen kunnen op afroep hun kennis in brengen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.